12/11/2015

La Setmana de la Ciència 2015 arriba amb prop de 40 actes organitzats a tot el territori

Del 13 al 22 de novembre té lloc la 20a edició de la Setmana de la Ciència. Enguany la URV ha reforçat la programació amb noves propostes, ja que a través del Campus Extens ofereix tallers i activitats a nou Antenes del Coneixement repartides per tot el territori, amb l'objectiu d’estendre la divulgació arreu

També enguany les activitats científiques arriben al campus de les Terres de l’Ebre, amb dues jornades de tallers científics. Una altra novetat és la visita matemàtica a la Casa Castellarnau de Tarragona, on es posarà l’accent en el disseny i els patrons que segueixen els mosaics i les sanefes decoratives per aprendre geometria.

D’altra banda, arriba la quarta edició del programa “Fem recerca!”, una activitat que permet als estudiants de secundària entrar als laboratoris i a les aules de la Universitat per participar en tallers científics i ser-ne els protagonistes durant unes hores. A més, el Projecte APQUA, amb el suport de l’AEQT, organitza durant tota una setmana tallers experimentals en què els alumnes poden realitzar activitats atractives que il·lustren diversos continguts científics relacionats amb la química.

Tercera edició del concurs per a doctorands

Enguany arriba també la tercera edició de Ciència al teatre, el 17 de novembre, al Teatre Bartrina de Reus. S’ha preparat un espectacle que combina la final del concurs Vols saber què investigo?, on set doctorands de la URV exposaran la seva recerca en forma de monòleg, amb els Big Van, científics sobre rodes, que parlen de ciència amb humor.

Imatge de conjunt del concurs 'Vols saber què investigo?' 2014
Participants a la passada edició del concurs ‘Vols saber què investigo?’ 2014.

La Setmana de la Ciència compta també amb les activitats que organitzen les institucions del territori. A Reus, el Centre Tecnològic de Nutrició i Salut obrirà les portes per explicar la recerca en aliments per la salut. També es podrà visitar, a l’igual que l’any passat, l’Institut Pere Mata, que exposa l’evolució del coneixement i les noves formes d’atenció i de recerca en salut mental.

A Tarragona, el Museu Nacional Arqueològic de Tarragona obre les portes dels seus centres el diumenge 22 de novembre i organitza tallers per conèixer el món romà i conferències a l’entorn de l’Odissea, d’Homer. L’Institut Català d’Investigació Química, per la seva banda, se suma a les activitats de la Setmana de la Ciència amb dos tallers de Química en família, en què els nens i nenes tindran l’oportunitat de participar en experiments químics i elaborar un perfum. També hi haurà les propostes de CaixaForum Tarragona, que proposa un espectacle amb titelles per conèixer el món dels insectes, i un espectacle de monòlegs científics amb els Big Van.

Ciència d’àmbit europeu

La Setmana de la Ciència és l’esdeveniment anual de divulgació de la ciència més important en l’àmbit europeu. Durant uns dies, un gran nombre d’entitats i institucions d’arreu organitzen activitats amb l’objectiu de fomentar l’interès de la societat per la ciència i el coneixement, i d’ensenyar els darrers avenços científics i tecnològics de manera atractiva i propera.

A Catalunya, la Setmana de la Ciència és una iniciativa coordinada per la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació. La URV participa en aquest esdeveniment des de la 1a edició. Podeu consultar totes les activitats al web de la Setmana de la Ciència.