08/07/2016

Tallers científics per a secundària amb l’EstiURV, de l’11 al 15 de juliol

Els set tallers programats a la URV han vist ocupades el total de places, amb 130 alumnes inscrits de 4t d'ESO i de batxillerat. Durant aquesta setmana aprofundeixen en l'anglès, examinen un aliment transgènic, es formen en la internet de les coses o en els resultats de les impressores 3D, entre altres opcions

El taller Química i Bioquímica amb una de les pràctiques sobre química a la cuina, impartida per la professora Carme Aguilar.

Els joves inscrits que enguany acaben el darrer curs d’ESO o el primer curs de batxillerat dediquen una setmana de les seves vacances d’estiu a participar dels tallers científics que organitza la URV, amb l’objectiu de fomentar el seu interès per la ciència i despertar vocacions. Els participants han hagut de presentar la seva nota mitjana i explicar quines són les seves motivacions, i cada curs requereix un mínim de nota d’accés. Els tallers, set en total, es fan als laboratoris i a les aules de la Universitat. Uns s’adrecen als alumnes de 4t d’ESO, altres al de batxillerat i altres són apropiats per les dues etapes.

Aquest any, els tallers que s’ofereixen per a 4t d’ESO són:

• GREATLIE: GEt REady To Learn In English. El curs planteja una aproximació interdisciplinària a l’adquisició de coneixements en anglès, alhora que incideix en la pràctica oral i escrita de la llengua anglesa. Pretén facilitar les eines necessàries per enfrontar-se a continguts científics i humanístics utilitzant com a llengua vehicular l’anglès.
Estudiants que han acabat 4t d'ESO, fent de químics a la cuina, en el taller de Química i Bioquímica.
Estudiants que han acabat 4t d’ESO, fent de químics a la cuina, en el taller de Química i Bioquímica.
  • Química i Bioquímica. Aquest curs està dirigit a estudiants interessats en les ciències experimentals com la Química, la Bioquímica o la Biologia. S’hi realitzen cinc activitats amb contingut teòric i pràctic, tres relacionades amb la Química, una relacionada amb la Bioquímica i la Biologia, i una referent a la innovació en resolució de problemes.
  • La biotecnologia a la teva taula. La finalitat és conèixer el concepte i les bases de la biotecnologia a través d’un aliment transgènic. Apliquen i aprenen a dissenyar un protocol experimental per saber si un aliment de consum habitual és d’origen transgènic. Mitjançant xerrades, jocs i debats analitzen aspectes teòrics i pràctics de l’aplicació de la biotecnologia al mon de l’alimentació dels éssers vius.

Per a 4t d’ESO i 1r de Batxillerat:

• Formes tridimensionals amb eines informàtiques: del modelat a l’impressió 3D. La representació tridimensional d’objectes és un tema actual i de gran projecció. Existeixen diversos programes informàtics que ofereixen la possibilitat d’obtenir grans resultats. És per això que aquest curs pretén introduir a l’alumnat a endinsar-se en aquest món i també s’introduirà els estudiants a la tecnologia de l’impressió 3D.
  • La Internet de les coses. Es refereix  a la interconnexió dels objectes de la vida quotidiana amb la internet. La computació física fa referència a la programació que ens permet actuar/escoltar/veure el món mitjançant l’ús de sensors connectats a un microprocessador. L’objectiu d’aquest curs és introduir els participants en el món de la computació física connectada a la xarxa internet.

I per als de 1r de batxillerat:

• Introducció a l’Enginyeria Mecànica assistida per ordinador. En aquesta activitat es donarà una visió de l’assistència que donen els programaris actuals a l’enginyeria mecànica. Es realitzaran tasques representatives de l’enginyeria mecànica: des del disseny 3D i la creació de plànols a l’aplicació dels mòduls de simulació on es realitzaran simulacions de mecanismes, càlculs estructurals i mecanitzat de peces.
  • Fem màrqueting! Actualment vivim envoltats de màrqueting. Com a consumidors rebem estímuls de màrqueting. Aquesta activitat pretén introduir els estudiants en el món del màrqueting d’una forma pràctica i divertida. En les sessions s’examinaran els conceptes bàsics i fonamentals del màrqueting i es farà una introducció a la investigació de mercats.

També continuen a la URV els Camps Científics d’Estiu, on des del 4 fins al 30 de juliol participen en total 120 estudiants de 4t d’ESO i batxillerat de tot l’Estat. En torns d’una setmana i en grups de 30, participen en quatre tallers diferents, al campus Sescelades, amb el mateix objectiu que EstiURV: apropar-los a la ciència, a la tecnologia i a la innovació. El dilluns 11 de juliol inicia la seva activitat el segon torn de 30 alumnes. La URV participa en aquesta iniciativa per 5è any consecutiu, com a Campus d’Excel·lència Internacional. L’organitzen el Ministeri d’Educació i la FECYT, amb la col·laboració de “la Caixa”.