03/10/2019

Tarragona acollirà el proper congrés científic de l’associació NuGO

El grup de recerca en Nutrigenòmica de la URV participarà en l'organització d'aquesta trobada anual, que reunirà al setembre del 2020 més de 200 científics europeus per debatre sobre nutrició molecular

Més de 200 científics visitaran Tarragona el proper setembre per participar en la NuGOweek, una trobada internacional que durant tres dies fomentarà l’intercanvi de coneixements i experiències i impulsarà les sinergies i col·laboracions de recerca entre la comunitat investigadora en l’àmbit de la nutrició molecular. Aquest congrés es realitza anualment des de fa 16 anys a diferents ciutats europees i està organitzat pel comité NuGO, una associació d’universitats i instituts de recerca europeus enfocats a promoure el coneixement en el camp de la nutrició molecular i, molt especialment, de la nutrigenòmica. El grup de recerca en Nutrigenòmica del Departament de Bioquímica i Biotecnologia de la URV participarà en l’organització d’aquest esdeveniment.

“El congrés de la NuGO pretén ser una actualització de les bases moleculars que expliquen l’actuació dels diferents components bioactius dels aliments, al mateix temps que un espai de diàleg obert amb experts sobre nutrició molecular provinents de tot el món”, explica Begoña Muguerza, cap del grup de recerca en Nutrigenòmica de la URV. Precisament, al Departament de Bioquímica i Biotecnologia de la URV, diferents grups de recerca, entre ells el grup de recerca en Nutrigenòmica, estan duent a terme diversos projectes d’investigació en aquest àmbit amb l’objectiu de posar a punt noves metodologies i models que permetin descriure d’una manera més exitosa quins són els mecanismes moleculars que expliquin els efectes dels diferents components bioactius de la dieta.

Imatge del grup de recerca en Nutrigenòmica del Departament de Bioquímica i Biotecnologia de la URV.

El terme nutrigenòmica fa referència a tots aquells mecanismes moleculars a través dels quals els nutrients i els components bioactius de la dieta modulen l’expressió dels gens, i per tant, regulen els mecanismes bioquímics i moleculars que gestionen el funcionament metabòlic dels individus. Actualment, la recerca de components bioactius dins els aliments respon a una demanda social molt estesa entre les persones que busquen un millor aprofitament dels recursos alimentaris. Tant és així, que les agències internacionals de seguretat alimentària recomanen cada vegada més que les noves línies d’investigació en nutrició molecular vagin enfocades a demostrar com els nutrients i components bioactius de la dieta afecten els principals processos bioquímics i moleculars de l’organisme.

Una de les línies d’investigació més actuals del grup de recerca en Nutrigenòmica de la URV és l’estudi de l‘efecte de diferents components bioactius de la dieta sobre la capacitat que té l’organisme de regular el rellotge molecular amb l’objectiu d’identificar aquells components, que una vegada consumits de manera habitual, siguin efectius en la prevenció i tractament de l’obesitat i el sobrepès. Tots els mamífers tenim un mecanisme anomenat rellotge molecular, que ens permet adaptar el metabolisme de les nostres cèl·lules en funció de l’hora del dia. A més a més, també hi ha mecanismes que modulen l’organisme segons l’estació de l’any en la qual ens trobem. Estudis recents han demostrat que el control d’aquests mecanismes moleculars podria relacionar-se directament amb una disminució en el risc de patir alguns dels trastorns metabòlics com l’obesitat i el sobrepès.