02/03/2018

Toni Gironès guanya la medalla d’or dels Domus Fassa Bortolo International Award

El projecte guardonat del professor de l'ETSA correspon a l’adequació de l’espai natural del jaciment romà de Can Tacó, del segle II A.C, al Vallès Oriental

El premis Domus Fassa Bortolo International Award, que arriben a la sisena edició, constitueixen un punt de trobada d’excel·lència en el camp de la intervenció en el patrimoni a nivell internacional. Aquest any, per primer cop en la història del premi, els projectes que han format part de la selecció han provingut de tots els continents i han sumat 105. Els premis els atorguen la societat Fassa Bortolo i la Università degli Studi Di Ferrara (Itàlia).

El jurat va decidir, al mes de febrer, atorgar la medalla d’or al projecte de l’arquitecte i professor de l’Escola Tècnica Superior d’Arquitectura de la URV, Toni Gironès, apreciant la manera en què es posen en valor les ruïnes romanes de Can Tacó, situades entre els municipis de Montmeló i Montornès del Vallès, a Barcelona, de forma suggestiva.

El jaciment romà de Can Tacó es troba al Turó d’en Roina, orientat a sud i 50 metres per sobre de la seva confluència dels rius Congost i Mogent, en el naixement del riu Besós i a uns 20 kms. de la seva desembocadura en el Mar Mediterrani. Formant part del conjunt dels Turons de les Tres Creus, aquest enclau natural i genuí estructura la biodiversitat en un entorn molt fragmentat i antropitzat per l’home. En el projecte es planteja recuperar i posar en valor tant el patrimoni natural com l’arqueològic. Transitant un petit bosc, entre la massa de roures i alzines, es descobreix al final d’un recorregut tranquil i sinuós el jaciment romà; les restes d’un palau romà amb una geometria clara dels espais que el formaven, amb zones de gran interès que s’han posat en valor. Edificat per successius aterrassaments i en part amb pedra licorella del lloc, el que havia estat un important assentament previ a la construcció de la Via Augusta és en l’actualitat un mirador natural cap a les comarques del Vallès.

L’acte de lliurament de premis tindrà lloc el 21 de març a les 18 h al prestigiós Palazzo Tassoni Estense, seu del Departament d’Arquitectura de la Universitat de Ferrara, on Toni Gironès farà una conferència explicant l’obra guardonada. L’arquitecte ha estat repetidament premiat, al llarg de la seva trajectòria professional.

El jaciment romà de Can Tacó va estar arqueològicament investigat per l’Institut Català d’Arqueologia Clàssica (ICAC), adscrit a la URV, sota la  direcció de Josep Guitart (UAB-ICAC)
Més informació:

Premio Internazionale Domus Restauro e Conservazione Fassa Bortolo