07/05/2019

Trobada entre estudiants de la URV i el Nobel de Química Richard Shrock

Durant la seva visita a Tarragona, el guardonat amb el Nobel el 2005 ha fet una estada a la Universitat on s’ha reunit amb estudiants de grau, doctorands i postdoctorats i amb l’equip de direcció

D'esquerra a dreta: Henrik Gulyás (AMIC-moderador) i Olef Dubov, Alberto Tampieri, Richard Ahorsu, el Nobel Richard Shrock, Jorge Farges, Maria Biosca i Claudia Peregrina.

El professor Richard R. Schrock, químic i professor universitari nord-americà, guardonat amb el Premi Nobel de Química l’any 2005, ha respòs aquest matí les preguntes de sis estudiants de grau i doctorands i doctorandes de la Universitat en una trobada que han mantingut durant més d’una hora, al plató de televisió de la URV. Li han fet preguntes relacionades amb la carrera científica i amb les seves aportacions com a investigador, aspectes relacionats amb la vinculació entre les universitats i l’empresa i també han dedicat un espai a traslladar-li qüestions de caire més personal, com ara s’han interessat per conèixer quan va decidir el tema de la seva recerca o per quins han estat els millors consells que ha rebut com a científic. Un dels temes que els ha generat moltes qüestions ha estat la cooperació entre l’acadèmia i la indústria i sobre la necessitat de protegir, o no, els resultats de la seva recerca com a científics.

Després d’aquesta trobada també ha visitat el Rectorat de la URV, on ha signat el llibre d’honor de la Universitat i s’ha reunit amb l’equip directiu.

Una imatge del moment en què el premiat amb el Nobel  de Química el 2005 signa el llibre d’honor al costat de la rectora, María José Figueras.

La visita del Nobel a Tarragona ha estat impulsada pel centre d’innovació de la URV AMIC (Aplicacions Mediambientals i de Catàlisi)  i  Fundació Tarragona Smart Mediterranean City amb el suport de l’AEQT, s’allargarà fins dimecres. A banda de la visita a la URV, aquest dilluns es va reunir amb el teixit empresarial tarragoní i dimecres farà una visita a l’Institut Comte de Rius i un seminari científic al Campus Sescelades.

Richard Royce Schrock  (4 de gener de 1945, Berné, Indiana, Estats Units) va cursar química a les universitats de Califòrnia (es va llicenciar el 1967) i a Harvard, on es va doctorar el 1971, i va realitzar els seus estudis post doctorals a la Universitat de Cambridge (Gran Bretanya).

L’any 1972 va ser contractat per la companyia química E. I. DuPont de Nemours and Company, on va formar part del grup investigador de George Parshall. Tres anys després va entrar en el prestigiós Institut de Tecnologia de Massachusetts, MIT, on es va convertir en professor el 1980 i a on segueix exercint la seva activitat docent.

Entre els guardons que ha aconseguit al llarg de la seva carrera figuren els premis en Química Inorgànica i Química Organometàl·lica de la Societat Química Americana. Al costat del francès Yves Chauvin i el també nord-americà Robert H. Grubbs, va guanyar el Premi Nobel de Química de 2005 pel seu treball en el camp de la metàtesi olefínica, especialment realitzada sobre els alquens.