30/07/2015

Trobades instal·lacions artesanals al poblat ibèric del Coll del Moro de Gandesa

Un equip d’arqueòlegs de la Universitat de Barcelona i de l’Institut Català d’Arqueologia Clàssica (ICAC) han localitzat al poblat del Coll del Moro de Gandesa estructures artesanals, és a dir, no domèstiques, pertanyents a l'ibèric ple i abandonades cap a l’any 200 aC. Eren per a activitats especialitzades de transformació probablement vinculades a l’agricultura, i en una de les habitacions s'ha trobat un ritual de fundació

Les estructures artesanals trobades indiquen activitats especialitzades de transformació probablement vinculades a l’agricultura, i de fet als anys 90 ja s’hi van documentar estructures interpretades com a taller de lli. Per damunt hi ha una fase posterior, romanorepublicana, del 125 aC aproximadament.

Les troballes se sumen a les que es van fer en aquest jaciment de la Terra Alta durant la campanya del 2014, en què com a novetat principal es va documentar un fortí romanorepublicà.

Enguany el treball s’ha centrat en les habitacions detectades en la campanya anterior, amb unes estructures molt ben conservades. S’ha excavat al seu interior i s’han documentat les diverses fases d’hàbitat. En una de les habitacions s’ha trobat un ritual de fundació, consistent en un retall a la roca natural a l’interior del qual hi ha dipositats una pedra polida, un fragment de ceràmica i un os de porc. Els rituals de fundació són una pràctica habitual en el món ibèric perquè un espai tingués la protecció dels déus, i normalment només contenen restes d’animals.

L’excavació és la segona duta a terme dins del projecte liderat per la Universitat de Barcelona: El primer mil·lenni aC als territoris del curs inferior de l’Ebre: la formació, desenvolupament i dissolució de la cultura ibèrica. La codirecció és a càrrec de Rafel Jornet (Rocs-UB), Joan Sanmartí (UB) i M. Carme Belarte (ICREA-ICAC).

La intervenció ha durat dues setmanes i s’acaba el dia 31 de juliol. S’ha dut a terme gràcies al conveni de col·laboració entre l’Ajuntament de Gandesa, la UB i l’ICAC.