18/02/2016

Un article de la Unitat de Nutrició Humana, dels de més impacte del 2015 segons l’American Heart Association

Un article científic publicat el novembre passat a l’"American Journal of Clinical Nutrition" ha estat considerat una de les publicacions de més impacte científic del 2015, per un dels comitès de l’American Heart Association. Es tracta d’un article sobre la relació entre el tipus i l’origen del greix consumit amb el risc de patir malalties cardiovasculars

Grup d'investigadors de la Unitat de Nutrició Humana de la Universitat Rovira i Virgili.

L’American Heart Association, una de les organitzacions científiques amb més impacte dels Estats Units, ha destacat per primera vegada un article de la Unitat de Nutrició Humana de la URV-IISPV –dirigida pel catedràtic de nutrició Jordi Salas-Salvadó- com una de les publicacions de més impacte de 2015 en l’àmbit de la salut cardiovascular i estil de vida, un dels 16 comitès que estan integrats a l’associació. Aquest reconeixement és, segons els investigadors del grup “de gran rellevància científica” ja que valora l’impacte de totes les publicacions del món d’aquest àmbit.

L’American Heart Association és una organització sense ànim de lucre dels Estats Units que fomenta la prevenció de malalties cardiovasculars en un esforç per reduir les morts causades per aquestes malalties i els accidents cerebrovasculars. El reconeixement públic per aquest article es farà el proper març, durant una trobada científica de l’entitat que tindrà lloc a Phoenix (Arizona).

El greix dietètic i el risc de patir malalties cardiovasculars

A l’article destacat per l’associació americana, que porta per títol “Dietary fat intake and risk of cardiovascular disease and all-cause mortality in a population at high risk of cardiovascular disease” els investigadors de la Unitat de Nutrició Humana, en col·laboració amb els altres centres participants a l’estudi PREDIMED, han avaluat quins tipus de greix dietètic es relaciona amb  més risc de patir malalties cardiovasculars i amb més risc de mortalitat. Han investigat també quin és l’efecte de substituir un tipus de greix per un altre,  en  la malaltia cardiovascular. L’estudi ha estat liderat pels doctors Marta Guasch-Ferré i Jordi Salas-Salvadó, director de la Unitat de Nutrició Humana de la Universitat Rovira i Virgili i investigador principal de la Xarxa CIBERob del Instituto Carlos III, i tots dos membres de l’Institut d’Investigació Sanitària Pere Virgili (IISPV),  i es va publicar a la revista científica The American Journal of Clinical Nutrition, el novembre passat.

En aquesta recerca s’han analitzat les dades de 7.038 participants amb alt risc cardiovascular de l’estudi PREDIMED als qui es va fer seguiment durant 6 anys, durant els quals 336 persones van patir algun episodi cardiovascular. Segons els investigadors, els resultats d’aquest treball emfatitzen les propietats saludables de la dieta mediterrània en la prevenció de malalties i la importància de substituir el consum de greixos no saludables per d’altres que han demostrat ser beneficiosos. Tot i així, cal tenir en compte que si aquests greixos saturats i trans se  substitueixen per aliments amb alt contingut d’hidrats de carboni (especialment hidrats de carboni refinats) no s’aconseguiria una reducció en el risc cardiovascular.

Referència de l’article: Guasch-Ferré M, Babio N, Martínez-González MA, Corella D, Ros E, Martín-Peláez S, Estruch R, Arós F, Gómez-Gracia E, Fiol M, Santos-Lozano JM, Serra-Majem L, Bulló M, Toledo E, Barragán R, Fitó M, Gea A, Salas-Salvadó J; PREDIMED Study Investigators. “Dietary fat intake and risk of cardiovascular disease and all-cause mortality in a population at high risk of cardiovascular disease”. Am J  Clin Nutr 2015 Nov 11.  http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26561617