21/02/2014

Un centenar d’estudiants de Batxillerat participen en el primer Dia de la Ciència de les Terres de l’Ebre

És la primera experiència d'aquestes característiques que s'organitza al Campus de l'Ebre i els bons resultats en fan preveure la continuïtat

Taller de superconducció i levitació.

Des d’aprendre què són i com treballen els materials superconductors fins a submergir-se en el món dels sentits i la seva estimulació. Són només algunes de les noves experiències que han viscut un centenar d’estudiants de Batxillerat dels instituts Ramon Berenguer IV d’Amposta, Joaquín Bau de Tortosa i l’Institut de Roquetes.

El Dia de la Ciència a l’Ebre és una iniciativa que ha nascut amb l’objectiu de divulgar i apropar la recerca que es realitza a la Universitat als estudiants de batxillerat de les Terres de l’Ebre,  de manera lúdica i entenedora, i contribuir a fomentar les vocacions científiques entre el estudiants que estan a un pas de  formar part del sistema educatiu superior. El director del Campus de l’Ebre, Azael Fabregat, ha explicat a l’inici de la jornada, que el Dia de la Ciència  s’ha organitzat amb el repte d’obrir les portes de la URV  als estudiants de secundària i de motivar-los a participar directament en els reptes científics.

Una imatge del taller sobre sensors de gasos: "Com funciona un alcoholímetre?"
Una imatge del taller sobre sensors de gasos: “Com funciona un alcoholímetre?”

En aquesta primera edició -que s’ha organitzat des del Campus de l’Ebre de la URV en col·laboració amb la Unitat de Comunicació de la Ciència-,  s’han dut a terme diferents tallers científics i una conferència sobre comunicació científica.

Al llarg del matí els estudiants han participant en quatre tallers de mitja hora de durada cadascun, en els que han tractat dels materials superconductors i la levitació; el funcionament dels sensors de gasos, a través d’un taller en què es mostra com funciona un alcoholímetre; la neteja de la deixalla de l’espai a través dels làsers, i  l’estimulació dels sentits. Han estat tallers teòrics amb una part pràctica, que els han servit per veure aspectes relacionats amb la ciència d’una manera divulgativa i en la que, els estudiants, hi ha pogut prendre part pràctica.  La jornada s’ha acabat amb una conferència amb el títol: “‘Noves formes de comunicar la ciència. Rockinshoe: comunicació científica 3.0” a càrrec de Jaume Cugat, divulgador científic.

Azael Fabregat durant la presentació de la jornada als estudiants dels institus.
Azael Fabregat durant la presentació de la jornada als estudiants dels instituts.

Paral·lelament a aquesta activitat, i fins a finals de febrer, es pot  visitar l’exposició “A la URV… Fem recerca!” al vestíbul del campus, que recull una selecció de les millors obres presentades al V Concurs de Fotografia Digital de la URV, una activitat que ha organitzat l’Antena Cultural de la URV a  l’Ebre.