08/03/2018

Un curmetratge, tallers, poemes i el manifest del 8 de març en l’XI Setmana de la Igualtat

Estudiants d'Infermeria de la seu del Baix Penedès presenten el documental No es no, de denúncia del masclisme, al campus Catalunya

Algunes de les autores i autor del curtmetratge.

En el dia Internacional de les Dones i en el marc de la vaga internacional convocada també a la URV, s’han dut a terme avui diferents activitats al llarg del matí al campus Catalunya. Han comptat amb la col·laboració de grups de recerca, professorat, estudiants i membres del Consell d’Estudiants de la URV.

El curtmetratge presentat pels estudiants de 2n curs d’Infermeria de la seu universitària del Baix Penedès és una obra coral. Jana Sedano, Xantal Collado, Maria Garcia i Marc Pujol, en representació de la resta d’autors, Laura Gracia, Mireia Rodríguez, Alba Rios, Paula Simó, Fernando López i Toni Llabrés, amb els quals ha col·laborat tota la classe, han presentat el curtmetratge abans de la seva projecció, a la Sala de graus del campus. La idea era mostrar una “realitat invisible”, la del masclisme en les relacions interpersonals entre noies i nois. Jana Sedano, la directora del curtmetratge, ha explicat les dues idees que els han guiat en la seva creació: el “no és no” d’una persona a l’altra a l’hora, per exemple, de consentir una relació sexual no cal que sigui explícit, s’evidencia per si sol en mil detalls i no cal forçar la situació; i la concepció social sobre les violacions, quan es pensa majoritàriament en que són de nit i per part d’estranys, i no per part de persones properes. L’obra, impulsada per l’Observatori i per la Facultat i el Departament d’Infermeria, es va gestar en l’assignatura Antropologia i ciutadania dels professors Lina Casadó i Martín Correa, quan tractaven el tema de les desigualtats de gènere en salut.

Els tallers s’han fet a la plaça de la Concòrdia del campus.

Els tallers s’han fet a l’aire lliure a la Plaça de la Concòrdia del campus. El taller: Les capacitats cognitives tenen gènere?, del grup de recerca Nutrisam del CRAMC, ha ofert als participants la possibilitat de mesurar la intel·ligència a través d’unes proves i situar-se en la corba general de capacitats cognitives de la població. La finalitat del Joc de cartes Mujeres en ciencia i la Sopa de letras de científicas és donar a conèixer figures d’investigadores rellevants molt desconegudes pel públic. En el joc de cartes cal saber formar equips científics de dones de diferents àmbits, i guanya la persona que aconsegueix fer-ne més; i la Sopa de letras proposa, a través de pistes i la cerca d’informació, identificar quines són les investigadores que estan darrera de diferents troballes científiques. El joc ¿Realmente las chicas prefieren el rosa y los chicos el libro? pretén que els participants trobin les cartes adequades que plantegen la solució a mites falsos establerts com: “Els nens són intel·ligents i les nenes treballadores”, o “Les diferències científiques entre sexes tenen una base biològica”.

Les activitats d’aquest matí, organitzades dins l’XI Setmana de la Igualtat de l’Observatori de la Igualtat que s’està fent del 7 al 13 de març, han acabat amb una lectura de poemes a l’entorn de les dones a càrrec d’estudiants del grau de Llengua i Literatura Hispàniques; i la lectura d’un resum del Manifest del 8 de març: Juntes som més!