06/10/2016

Un dispositiu de la URV que preveu la deshidratació competirà amb les tecnologies més innovadores

Investigadors del grup de grup de Quimiometria, Qualimetria i Nanosensors han desenvolupat uns dispositius que permeten preveure el risc de patir deshidratació. Estan basats en sensors que analitzen la suor i l’orina en temps real i sense necessitat d’un laboratori. Els propers 13 i 14 d’octubre presentaran el projecte a París, en un esdeveniment on competiran amb les tecnologies més innovadores del món per endur-se 100.000 euros

El grup de Quimiometria, Qualimetria i Nanosensors, del departament de Química Analítica i Química Orgànica de la URV, ha dissenyat dos dispositius que ajuden a controlar la deshidratació del cos. Es tracta d’Smart Patch i Smart Toilet. Ambdós treballen amb la mateixa tecnologia: un sensor analitza la composició de la suor o l’orina i envia les dades al núvol perquè es puguin monitorar a través d’una plataforma consultable des d’un telèfon intel·ligent o una tauleta tàctil.

La idea és revolucionària, ja que es determina la informació necessària per evitar la deshidratació en temps real, sense necessitat d’utilitzar un laboratori i de forma poc intrusiva. De fet, el projecte s’anomena Kamleon perquè els elements que formen els dispositius són discrets i perquè poden treballar de forma passiva (sense haver de preocupar-se per fer l’anàlisi).

Smart Patch està dirigit a esportistes i a persones que treballen a l’exterior, ja que està pensat per analitzar la composició de la suor durant la pràctica d’activitat física. El sensor, que s’incorpora en una tireta, mesura la quantitat de suor que es perd per minut, el total de suor perduda, el moment quan es comença a suar i components com el sodi, el potassi, el pH i l’amoni. Tota aquesta informació s’envia als servidors a través d’un petit aparell electrònic de la mida d’un rellotge que és fàcilment portable.

Per la seva part, Smart Toilet és un sensor que s’incorpora a l’inodor per tal d’analitzar les propietats químiques de l’orina que determinen la deshidratació. Aquesta és la forma més eficaç de controlar l’estat del cos per a les persones més vulnerables a patir deshidratació, com la gent gran, les embarassades o els infants, ja que no han de fer res fora de la seva rutina.

El projecte està liderat per l’investigador de la URV Francisco Javier Andrade, amb el suport de Pascal Blondeau, Pär Blanking, Héctor González, Iván Benítez i el fisiòleg Jordi Ferré. El desenvolupament s’ha fet amb el projecte Flexsens, que està finançat pel Setè Programa Marc de la Unió Europea, pel programa RecerCaixa de “la Caixa” i pel Ministeri d’Economia i Competitivitat.

Competir per 100.000 euros

Els investigadors de la URV presentaran aquests dispositius a París els propers 13 i 14 d’octubre, al congrés Hello Tomorrow. Es tracta d’un esdeveniment que té com a objectiu “accelerar la innovació i la tecnologia mitjançant la divulgació selectiva de les tecnologies amb més potencial per transformar el món”.

Al Hello Tomorrow només poden participar, de manera exclusiva, els 500 projectes més innovadors, 50 de cadascuna de les 10 categories: qualitat de l’aire, salut, bellesa i benestar, transport i mobilitat, energia, aliments i agricultura, dades, residus i aigua, aeronàutica i indústria 4.0.

Els investigadors de la URV són els únics de l’Estat espanyol que han aconseguit estar entre una selecció dels millors de totes les categories (70 en total) i competiran amb les millors universitats del món com Harvard, MIT, Stanford o Cambridge, entre d’altres. Kamleon competeix amb cinc projectes més de la categoria “bellesa i benestar”, patrocinada per L’Oréal, per guanyar 15.000 euros. A més, es disputarà 100.000 euros entre els projectes més destacats de totes les categories.

La presència en aquest esdeveniment els servirà per donar a conèixer aquesta tecnologia –en fase de patent–, fer contactes industrials d’alt nivell, trobar inversors interessats a produir i introduir en el mercat el producte, i compartir i rebre idees d’experts sobre el projecte.

Allà s’hi troben experts de tot el món, inversors i empreses com Roche, Carrefour, Intel, Deloitte, Google, Microsoft, IBM i L’Oréal, entre d’altres, amb ganes de conèixer possibles èxits en els quals invertir.


Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.

*