21/09/2017

Un estudi alerta de la concentració de dioxines al voltant de la incineradora del Besòs

Segons el treball la URV, publicat a la revista Science of the Total Environment, el nivell de dioxines prop de la incineradora de Sant Adrià del Besòs és fins a cinc vegades més gran que la d’entorns semblants

El nivell de dioxines al sòl s’han reduït lleugerament des de 2014 però ha augmentat, en canvi, la presència a l’aire. El treball indica que el llindar d’exposició a aquestes substàncies relacionades amb el risc de càncer és 2,3 vegades superior a l’admissible, una xifra que, segons organismes reguladors internacionals, es calcula en un cas per milió d’habitants.

Les concentracions de dioxines i furans en mostres d’aire i sòl recollides al voltant de la planta integral de valorització de residus de Sant Adrià del Besòs no han canviat gaire en els tres darrers anys, des que el 2014 un estudi de la Universitat Rovira i Virgili ja alertava de l’alta concentració d’aquests contaminants. El treball, que s’ha fet durant el març del 2017,ha comprovat si s’han pres les mesures necessàries i urgents per reduir les concentracions ambientals de dioxines en aquesta zona. També ha posat de manifest que, tot i que ha disminuït lleugerament als sòls —1,66 ng/kg (nanograms de toxicitat per quilo) respecte als 3,6 ng/kg del 2014—,  la concentració d’aquests compostos químics a l’aire és encara més alta que el 2014, 0,044 pg OMS-TEQ/m3— (picograms de toxicitat, equivalent per quilo per metre cúbic)—, per damunt dels 0,026 del 2014. Aquest valor és el més alt que es detecta en zones similars de Catalunya, fins a cinc vegades superior a altres municipis com Girona, Mataró o Tarragona, que tenen infraestructures similars.

Comparativa del risc de càncer per exposició a contaminants. L’admissible es calcula en un cas per milió d’habitants que es representa amb 1.0E-06.

La recerca destaca que, a causa de l’exposició a aquests contaminants, l’actual risc de càncer per la presència ambiental d’aquests nivells de dioxines en aquesta zona és 2,3 vegades superior al que es considera admissible. Segons els investigadors, encapçalats pel catedràtic de Toxicologia de la URV, Josep Lluís Domingo, la situació en aquesta àrea no ha millorat durant els darrers tres anys “i els riscos de patir càncer per l’exposició a les dioxines són molt semblants al 2014”.

Els autors d’aquest treball, investigadors del Centre de Tecnologia Ambiental Alimentària i Toxicològica (Tecnatox), de la Universitat Rovira i Virgili, consideren que aquests resultats “suposen de nou una important advertència per a les autoritats amb responsabilitats sobre el medi ambient i la protecció de la salut pública a la zona”, segons que indiquen en aquest estudi, publicat a la revista científica Sicence of the Total Environment. La recerca indica que aquest augment de concentració de dioxines a l’aire es pot atribuir també al trànsit de vehicles i a fonts emmascarades, que no es coneixen —a banda de la incineradora— i converteix aquesta zona en una àrea d’alta concentració de dioxines, per això consideren que cal prendre urgentment mesures per reduir aquests nivells tan preocupants.

Comparació amb municipis similars

La planta integral de valorització de residus (PIVR) de Sant Adrià de Besòs és una instal·lació de tractament integral dels residus municipals de l’Àrea Metropolitana de Barcelona i la integren dues instal·lacions, una de tractament mecànic – biològic posada en marxa l’any 2006 i la planta de valorització energètica de l’any 1975.

Segons la comparació de l’estudi, la contaminació dels sòls supera entre tres i cinc vegades la d’altres entorns similars a Tarragona, Mataró i Girona: 1,66 ng/kg, mentre que en els darrers estudis de Tarragona van ser 0,58, a Constantí 0,75, a Girona 0,36 i a Mataró 0,34 ng/kg. Pel que fa a la contaminació de l’aire, la qual ha augmentat respecte al darrer estudi del 2014, a Sant Adrià s’han trobat 0,044 pg OMS-TEQ/m3, mentre que a Tarragona els nivells són de 0,010, a Mataró 0,014 i a Girona 0,011 pg TEQ/m3.

Els investigadors ja han alertat diversos organismes amb competències sobre el tema, com l’Àrea Metropolitana de Barcelona,  l’Ajuntament de Sant Adrià del Besòs,  la Direcció General de Qualitat Ambiental i Canvi Climàtic,  i les associacions de veïns de la zona perquè hi busquin les solucions més adequades.

José L.Domingo,  Joaquim Rovira, Martí Nadal, Marta Schuhmacher  “High cancer risks by exposure to PCDD/Fs in the neighborhood of an Integrated Waste Management Facility” Science of The Total Environment Volumes 607–608, 31 December 2017. https://doi.org/10.1016/j.scitotenv.2017.06.272