20/06/2018

Un nou sistema permet diagnosticar ràpidament infeccions produïdes pel fong Candida albicans

Investigadors de la URV participen en aquesta recerca, que permet detectar la presència de l’ADN d’aquest fong en només trenta minuts

Els investigadors de la URV Lluís Marsal i Elisabet Xifre, al laboratori on s'ha provat l'alúmina nanoporosa.

Candida albicans és un fong que pot trobar-se en diferents fluids biològics i és el responsable d’infeccions com la candidèmia o la candidiasi. Es tracta de malalties difícils d’identificar aviat, que són molt freqüents en la majoria d’unitats de cures intensives (UCI) i representen un important repte en pacients crítics. Investigadors del Departament d’Enginyeria Electrònica, Elèctrica i Automàtica de la URV, encapçalats per Lluís Marsal, juntament amb investigadors de l’Institut Interuniversitari de Reconeixement Molecular i Desenvolupament Tecnològic (IDM), la UPV, el CIBER-BBN i l’Hospital Universitari i Politècnic La Fe, liderats per Ramon Martínez-Mañez, han creat un nou sistema que permet detectar de forma ràpida i amb una alta sensibilitat infeccions provocades pel fong Candida albicans. Aquest innovador sistema de detecció es basa en films d’alúmina nanoporosa, als que incorporen “portes moleculars” basades en oligonucleòtids.

Actualment, aquestes infeccions es diagnostiquen amb un cultiu del líquid biològic i amb una identificació posterior de llevat, aïllat mitjançant diferents tècniques microbiològiques. Els resultats poden trigar entre tres i quatre dies. Ara, amb aquest nou material i mètode el temps de diagnòstic es redueix a només trenta minuts.

Aquest nou sistema ha estat patentat per la UPV i la URV ja que suposa un gran avenç en el diagnòstic d’aquest tipus d’infeccions.

El nou sistema permet identificar de forma ràpida infeccions provocades pel fong Candida albicans.
Films nanoporosos amb portes moleculars

Els investigadors de la URV Lluis Marsal i Elisabet Xifré han desenvolupat els suports inorgànics d’alúmina nanoporosa d’aquest sistema de detecció. Amb l’objectiu d’optimitzar la sensibilitat de la detecció i simplificar la metodologia de l’experiment, han ajustat el diàmetre del nanoporus i el gruix de la capa d’alúmina nanoporosa de manera molt precisa per adequar-la a la “porta molecular”.

El suport d’alúmina nanoporosa es carrega amb un colorant. Posteriorment, fils simples d’ADN s’ancoren a la superfície del suport actuant com a “portes moleculars” que inhibeixen l’alliberament de l’indicador.

Amb la presència de l’ADN de Candida albicans, aquesta interactua amb la “porta molecular”, s’obren els porus i es produeix l’alliberament del colorant que es troba dins del suport nanoporós, la qual cosa serveix per detectar la infecció.

El sistema desenvolupat a la URV es basa en films d'alúmina nanoporosa.
El sistema desenvolupat a la URV es basa en films d’alúmina nanoporosa.

Segons els investigadors, les proves es poden dur a terme de manera ràpida i pràcticament a la mateixa consulta en què es pren la mostra del pacient, la qual cosa fa reduir força l’equipament necessari per detectar la presència de Candida albicans. Aquest treball facilita el diagnòstic i la presa de decisions mèdiques, ja que es disposa d’una potent i ràpida eina per detectar la infecció.

El sistema diagnòstic es troba en fase de validació clínica, gràcies al finançament aconseguit mitjançant dos projectes: d’una banda, CANDI-GATE, concedit per la Universitat Politècnica de València i l’Institut d’Investigació Sanitària La Fe, i d’una altra, el projecte de valorització CANDI-EYE, concedit pel CIBER-BBN.

Aquest treball, com que pot detectar tan ràpidament la patologia, suposa un pas molt important en el diagnòstic de pacients amb candidiasi.

1. Josep Manel Ricart |

Enhorabona pel treball! Molt interessant i prometedor