05/02/2019

Un projecte didàctic posa en valor la figura i la recerca de científiques del passat i actuals

Aquesta iniciativa de divulgació científica està pensada per a què els mestres la treballin amb els seus alumnes de 5è i 6è de primària. L’han impulsat la Facultat de Química de la URV i l’ICIQ amb el suport de l’Observatori de la Igualtat de la Universitat

Alumnes de l'escola Mare de Déu del Carme de Tarragona posant en pràctica un dels experiments.
Alumnes de l'escola Mare de Déu del Carme de Tarragona posant en pràctica un dels experiments.

Portar a les aules de primària referents femenins del món de la ciència és un dels objectius principals del projecte “Científiques: passat i present”. Es tracta d’un dossier amb fitxes didàctiques dirigit a mestres de primària per a que treballin amb els seus estudiants de 5è i 6è curs. I ho faran connectant la biografia, la investigació i els descobriments de diferents dones científiques del passat amb la recerca que estan liderant investigadores de tot el món a l’actualitat.

Aquest projecte de divulgació científica està coordinat per la Facultat de Química de la Universitat Rovira i Virgili en col·laboració amb l’Institut Català d’Investigació Química, amb el suport de l’Observatori de la Igualtat de la URV. La iniciativa l’ha coordinat Joan Josep Carvajal, vicedegà de la Facultat de Química, i es presenta en el marc del Dia Internacional de la Dona i la Nena en la Ciència, que es commemora el proper 11 de febrer.

El dossier inclou fitxes de sis temes diferents, amb investigadores relacionades amb cada àmbit de recerca i experiments per fer a l'aula.
El dossier inclou fitxes de sis temes diferents, amb investigadores relacionades amb cada àmbit de recerca i experiments per fer a l’aula.

Amb aquesta iniciativa es dona visibilitat a dones científiques que han treballat i treballen en els camps de la radioactivitat, la catàlisi, la cristal·lografia, la programació, l’ADN, la llum i la geometria, i explica l’impacte per a la societat que han tingut els seus descobriments. També proposa experiments pràctics per fer a classe sobre cadascun d’aquests camps de recerca. El dossier inclou una fitxa per cada investigadora, en què es pot trobar una introducció senzilla als principals conceptes teòrics treballats; informació sobre la científica pionera i l’actual, a més d’altres investigadores que han treballat sobre el mateix àmbit de la recerca i experiments relacionats per poder fer a les aules.

Des de l’inici del projecte, a principis del curs 2018-2019 ja s’hi ha adherit 15 escoles de primària de la demarcació de Tarragona, que han rebut formació sobre el contingut del dossier i ja han començat a aplicar alguns dels experiments.

Alumnes de l'escola Cèsar August posant en pràctica un dels experiments.
L’escola Cèsar August de Tarragona és una de les que s’ha adherit al projecte.

“Volem que la trajectòria professional d’aquestes investigadores serveixi d’exemple i inspiració entre les nenes i mostri en conjunt que les dones, tot i les dificultats que han patit per investigar al llarg de la història, i malgrat que sovint han estat invisibilitzades, han tingut un paper important en la ciència”, explica Yolanda Cesteros, degana de la Facultat de Química de la URV.

“Pensem que és important que les nenes tinguin referents en l’àmbit de la ciència. Sobretot referents d’investigadores que actualment estan treballant en diversos camps científics” , afirma Ariadna Goenaga, que ha coordinat el projecte des de l’ICIQ. “Els experiments estan dissenyats per a que els nens i nenes assimilin conceptes bàsics del tema que estan tractant i estimulin la seva creativitat, desenvolupant les seves pròpies conclusions”, afegeix Laia Pellejà, responsable de divulgació científica a l’ICIQ.

Aquesta iniciativa ha rebut el finançament de la Fundación Española para la Ciencia y la Tecnología (FECYT) del Ministerio de Ciencia, Innovación y Universidades i tota la informació es pot trobar i descarregar al web http://cientifiques-stem.cat/.


Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.

*