19/12/2016

Un seminari clou el projecte de recerca sobre el paper del llenguatge figuratiu i l’opinió pública

Els experts Marina Dekavalla i Christian Burgers van participar, juntament amb investigadors del Departament d'Estudis de Comunicació, en el seminari de clausura del projecte d'I+D METAFPERCOM. Va comptar també amb diverses intervencions de professionals especialitzats en l'estudi, que van repassar quin és el paper que el llenguatge figuratiu té en la definició de temes en l'opinió pública

Presentació del Seminari a la Sala de graus del campus Catalunya. Fotografia: Anna Sendra.

El Seminari “El rol de la metàfora en la construcció del conflicte en l’esfera pública (mitjans, institucions i ciutadans)” va tenir lloc el dia 12 de desembre a la Sala de graus del campus Catalunya, com a tancament del projecte d’I+D METAFPERCOM, liderat per la professora Arantxa Capdevila. Aquest projecte ha tingut com a objectiu analitzar com les institucions i els mitjans de comunicació utilitzen la metàfora com a eina discursiva, per tal d’influir en la percepció que els ciutadans tenen sobre temes sociopolítics conflictius.

La jornada la va obrir el Dr. Christian Burgers, de la VU University of Amsterdam, amb la ponència “Figurative framing in the public debate” al voltant de la rellevància del llenguatge figuratiu com a eina per emmarcar la realitat política. Seguidament, la Dra. Marina Dekavalla de la University of Stirling va pronunciar la ponència “Conceptualizing national futures. Frames, metaphors and constitutional change”, on va analitzar la cobertura de les televisions escocesa i catalana de les eleccions al parlament de Catalunya del 27 de setembre de 2015 a través de l’ús de la metàfora i del frame del procés.

Un grup dels investigadors que participaven en l’estudi que proposava METAFPERCOM – els professors i investigadors Marta Montagut, Jordi Prades, Jan Gonzalo, Arantxa Capdevila i Carlota Moragas-, van presentar els resultats de la recerca realitzada sobre els diferents casos d’estudi que ha analitzat el projecte durant l’any 2015: el procés d’independència (eix polític/local), la crisi dels refugiats (eix polític/global), els episodis de contaminació atmosfèrica (eix científic/local) i la cimera pel clima (eix científic/global).

Els integrants de la taula rodona, moderada per Bernat López, que va cloure el seminari. Fotografia: Anna Sendra.

L’acte va cloure amb una taula rodona moderada pel professor Bernat López, que va comptar amb la presència d’Enric Castelló i Carlota Moragas, tots tres membres del projecte, i també amb els dos ponents internacionals convidats, Christian Burgers i Marina Dekavalla. En el debat es van tractar temes com el paper del llenguatge en la configuració de les accions polítiques en l’esfera pública, la mediatització del conflicte polític a través de l’ús del llenguatge i de la metàfora en particular, o el paper que els estudis de comunicació han de tenir en la recerca al voltant de la metàfora com a eina del discurs polític i mediàtic.