07/06/2017

Un taller sobre el cacau i l’art tanca el cicle Ciència i Xocolata

L'ha impartit Licia Buttà, professora del Departament d'Història i Història de l'Art, als estudiants de 5è de Primària de l'Escola Pau Delclòs de Tarragona

La investigadora Licia Buttà, durant el taller.
La investigadora Licia Buttà, durant el taller.

Un conte sobre l’origen del cacau durant la civilització asteca, o com es representava aquest producte a les obres d’art de l’època ha estat el fil conductor de la xerrada “L’art i la xocolata”, la darrera del cicle Ciència i Xocolata que des del mes de gener s’ha fet a estudiants de 5è i 6è de Primària a l’Escola Pau Delclòs de Tarragona. El taller l’ha impartit dimecres 7 de juny la investigadora del Departament d’Història i Història de l’Art Licia Buttà, i ha finalitzat amb un un joc de recreació en què els nens han fet de propietaris de les plantacions de cacau i de recol·lectors, amb l’objectiu de conscienciar-los de la importància del comerç just.

Aquest cicle, impulsat per la URV i l’Institut Català d’Investigació Química (ICIQ), ha estat conduït per investigadores de les dues institucions, i tenen l’objectiu de compartir coneixement científic amb alumnes de 5è i 6è de primària per fomentar el seu interès per la ciència i per la recerca com a professió. Es vol incidir especialment en encoratjar vocacions científiques entre les nenes a través de donar visibilitat a investigadores que actualment fan recerca puntera a la URV i l’ICIQ. Tant la recerca que porten a terme com la seva experiència vital són importants per convertir-se en referents de les nenes i nens que participen en aquest projecte.

Els estudiants han hagut de simular la recolecta del cacau.
Els estudiants han hagut de simular la recol·lecta del cacau.
La ciència i la xocolata, des de cinc vessants

A la primera sessió, “L’ADN de la xocolata”,  els estudiants van conèixer i manipular com són les llavors del cacau, de quin fruit s’extreuen i fins i tot les van tastar. Després d’una petita introducció teòrica per aclarir conceptes -alguns dels quals ja s’havien treballat a classe-, van experimentar com a científics al laboratori. Entre tots, i guiats per la investigadora Katherine Gil, doctoranda del Departament de Bioquímica i Biotecnologia de la Universitat Rovira i Virgili, van extreure una mostra de l’ADN del cacau, un experiment senzill que es pot fer a casa.

La segona sessió va servir per descobrir “Els orígens de la xocolata”, d’on prové aquest producte i quines cultures la utilitzaven i per a què. Al taller també van aprendre a través de l’experimentació com elaborar una beguda de cacau tal i com feien els asteques. El va impartir Laura Bricio, investigadora del grup de recerca Seminari de Protohistòria i Arqueologia (GRESEPIA) de la URV.

Els alumnes negociant el preu del cacau que han recol·lectat en el joc de simulació.
Els alumnes, negociant el preu del cacau que han recol·lectat en el joc de simulació.

Durant la tercera sessió es van treballar els conceptes bàsics relacionats amb el cacau. A partir d’un tast de diferents tipus de xocolata, els estudiants de 5è van aprendre a distingir quina és la més saludable fixant-se en les seves propietats organolèptiques. El taller el va impartir Rosa Maria Valls, investigadora del Departament de Medicina i Cirurgia de la Universitat Rovira i Virgili.

A la quarta sessió, “Els cristalls de la xocolata”, els estudiants de 6è van aprendre què és un cristall, quins tipus n’hi ha i com són els que es formen a la xocolata. La investigadora de l’ICIQ, Marta Martínez, els va explicar per què un canvi en l’estructura dels cristalls de la xocolata fa que se n’alteri el gust i la textura.

El projecte “La Ciència de la Xocolata” pretén mostrar la recerca i coneixement que s’amaga darrere d’un producte tant quotidià com el cacau. Els tallers també serveixen per posar en valor la tasca d’investigadores que des de diferents aproximacions aporten coneixement sobre el món que ens envolta i per tant, contribueixen en el progrés de la societat en termes de salut, sostenibilitat o millora del medi ambient.

 


1 comentari

  1. Angels |

    Felicitats per aquestes iniciatives!
    Apropar l’art en totes les matèries de l’ensenyament.
    Saber que l’art suma i està a tot arreu! Genial!!!!

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.

*