13/03/2017

Una dieta saludable millora la qualitat espermàtica i la fecundabilitat de la parella

La infertilitat s’ha convertit en un problema de salut pública mundial que afecta el 15% de totes les parelles en edat reproductiva. Els factors masculins, entre els quals s’inclouen la disminució de la qualitat del semen, són els responsables d’aproximadament el 25% d’aquests casos

Esperma humà sota el microscopi.

Actualment moltes clíniques de reproducció assistida recomanen modificacions simples en l’estil de vida, com l’augment de l’activitat física, la teràpia conductual i el ioga per disminuir l’estrès. També proposen reduir el consum d’alcohol i cafeïna, i alguna recomanació dietètica amb la finalitat de millorar la qualitat del semen i les probabilitats de fertilitat, ja que no hi ha cap prova científica sobre el paper de la dieta en els paràmetres espermàtics.

Ara, investigadors de la Unitat de Nutrició Humana de la Universitat Rovira i Virgili (URV) i de l’Institut d’Investigació Sanitària Pere i Virgili (IISPV), que formen part de la Xarxa CiberObn de l’Institut Carlos III, han dut a terme la primera revisió sistemàtica de tots els estudis observacionals de la literatura científica que relacionen els diferents components de la dieta amb la fertilitat masculina i la fecundabilitat.

Els resultats d’aquest estudi demostren que una dieta saludable, rica en alguns nutrients com els àcids grassos omega-3, alguns antioxidants (vitamina E, vitamina C, β-carotè, seleni, zinc, criptoxantina i licopè) i altres vitamines (vitamina D i folat), i un baix consum d’àcids grassos saturats i àcids grassos trans s’associen a una millora de la qualitat dels paràmetres espermàtics. A més, el peix, i marisc, el pollastre, els cereals, les verdures , la fruita i els làctics baixos en greixos també fan augmentar la qualitat del semen o activitat espermàtica. Per contra, un consum excessiu de carns vermelles i processades, aliments rics en soja, dolços i begudes edulcorades, certs làctics sencers, i la ingesta d’alcohol i cafeïna en alguns estudis perjudica la qualitat espermàtica. Pel que fa a la fecundabilitat, un elevat consum d’alcohol, cafeïna i carn vermella i processada en homes s’ha relacionat negativament amb les probabilitats d’embaràs o taxes de fertilització de les parelles.

D’esquerra a dreta els doctors Mònica Bulló, Albert Salas-Huetos i Jordi Salas-Salvadó.

Segons els investigadors, aquest treball ha servit per proporcionar una visió global de la investigació de qualitat que relaciona la dieta, el consum de diferents aliments i nutrients la fertilitat masculina i la fecundabilitat per tal que en un futur es puguin realitzar recomanacions dietètiques segures i efectives.

Els resultats subratllen que el fet que els homes segueixin una dieta saludable com la mediterrània pot millorar significativament la qualitat espermàtica i augmentar la taxa de fecundabilitat de la parella.

Han realitzat l’estudi el doctor Albert Salas-Huetos, investigador postdoctoral; la doctora Mònica Bulló, professora agregada, i l’ha liderat el doctor Jordi Salas-Salvadó, catedràtic i director de la Unitat de Nutrició Humana de la URV. Els resultats s’han publicat a la revista científica Human Reproduction Update aquest març. Es tracta de la revista científica de més impacte i la més citada de las àrees de reproducció humana i de ginecologia i obstetrícia.

Referencia bibliogràfica: Albert Salas-Huetos, Mònica Bulló, Jordi Salas-Salvadó; “Dietary patterns, foods and nutrients in male fertility parameters and fecundability: a systematic review of observational studies”. Hum Reprod Update2017 1-19. doi: 10.1093/humupd/dmx006