26/02/2016

Una plataforma per fer recerca participativa guanya la URV CodeAthon

“Ogoose” és el nom de l’eina per fer projectes d’investigació de forma oberta i col·laborativa que ha guanyat la primera edició URV CodeAthon, una iniciativa que proposava crear un prototip d'una solució tecnològica per resoldre necessitats dels col·lectius de la URV. El segon premi ha estat per “Alfred”, una plataforma que serveix per gestionar consultes i peticions i el tercer premi se l’ha endut la proposta “URV Notes”, una xarxa social basada en fotografies d’apunts que permet compartir, trobar i comentar els apunts

Han estat 13 els equips que han presentat un prototip funcional d’una solució tecnològica per a la comunitat universitària, després d’estar 30 hores intensives treballant en grup formats per perfils multidisciplinaris. Aquest és el resultat de la primera edició de la URV CodeAthon que s’ha celebrat els dies 13 i 14 de febrer al CRAI del campus Sescelades.

Guanyadors-Codeathon-16
Imatge de grup dels cinc equips guanyadors amb els organitzadors de la URV Codeathon.

D’aquestes 13 propostes cinc s’han endut premi. Es tracta “d’Ogoose”, “Alfred”, “URV Notes”, “A punt!” i “Agenda URV”. Amb aquests noms han batejat les diverses aplicacions mòbils o plataformes web que facilitarien la gestió diària als estudiants, professors i personal d’administració i serveis de la Universitat.

Investigació col·laborativa

La proposta guanyadora del primer premi ha estat “Ogoose”, una eina que permet “fomentar la investigació col·laborativa de manera multidisciplinar i col·lectiva”, segons han definit els seus creadors Dídac Rios, Mohammadi El Youzghi, Teresa Morià i Arnau Figueras.

L'equip guanyador, durant la presentació de la seva proposta
L’equip guanyador, durant la presentació de la seva proposta.

La plataforma, que estaria disponible a través de navegador web i de dispositius Android i iOs, proposa que els projectes (de fi de de grau o de màster, tesis doctorals, articles científics, etc.) es puguin elaborar de forma oberta i participativa, a més d’oferir l’opció als usuaris registrats de fer aportacions i valoracions.

El helpdesk de la URV

“Alfred” és la proposta que pretén ajudar els usuaris de la URV a gestionar els dubtes i problemes que tinguin. Es tracta de la iniciativa que ha guanyat el segon premi,  un sistema per crear, rebre i gestionar consultes, amb els tiquets típics dels serveis d’assistència o suport tècnic.

L’eina permet seleccionar la prioritat de la petició, controlar quin és l’estat actual, establir una conversa en el mateix entorn entre l’usuari i la persona que li respon la consulta, buscar tiquets ja fets i, fins i tot, valorar l’atenció rebuda. Ha estat presentada per Marc Ruiz, Mónica Guerrero, Edgar Zamora i Blanca Ferrús.

La xarxa social dels apunts

Oscar Blanco, Pau Martín, Josep Sugrañes i Christian Zanger s’han endut el tercer premi per “URV Notes”, una xarxa social de fotos d’apunts. Tal i com passa amb Instagram, aquesta plataforma permet pujar fotos i crear una comunitat amb la resta d’usuaris que les poden trobar, visualitzar i comentar.

La intenció és que els alumnes facin una foto dels seus apunts, l’afegeixin la informació perquè s’indexi bé i la comparteixin amb la resta d’estudiants, que podran trobar-los i disposar d’aquests quan no han anat a classe.

Les copisteries tenen a punt els apunts

El Premi Instituts ETSE, al millor projecte presentat per estudiants d’institut, ha estat per una web que relaciona les copisteries amb els estudiants. D’aquesta forma poden sol·licitar la impressió dels seus treballs o apunts des de la web, només penjant el document a la plataforma, i seleccionar quina copisteria volen que els faci el servei. Poden escollir la copisteria segons la proximitat, el preu, el temps que triga en tenir els documents impresos o la valoració que han fet de l’establiment la resta d’usuaris.

La plataforma ideada per Dani Pena, Albert Vila i Oscar Rovira, serveix perquè els estudiants puguin escollir la copisteria que més els agradi sense sortir de casa i, per la seva part, les copisteries reben les comandes al seu ordinador pel fet d’estar inscrites en “A punt!”

La teva agenda URV en una app

El Premi Universitat DEIM, a la millor proposta presentada per estudiants universitaris, ha estat per Jesús Vázquez, Klara Stephanie Throssell, Joan Cañellas i Xavier Moreno que han presentat una aplicació anomenada “Agenda URV”.

La intenció és enllaçar l’aplicació amb la base de dades del Moodle i de la intranet de la URV per poder disposar del calendari lectiu i dels horaris de classe, de les dates d’exàmens i de lliuraments de treballs, de les hores de despatx dels professors, qualificacions, etc.

organitzadors-Codeathon-16
Organitzadors de l’esdeveniment, al CRAI del campus Sescelades.

Aquesta CodeAthon ha estat organitzada per la Universitat Rovira i Virgili, l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria, a través del Departament d’Enginyeria Informàtica i Matemàtiques, i pels membres de ThinkIT. També compta amb el suport de l’Escola d’Art i Disseny de Tarragona, amb la col·laboració del Grup de Desenvolupadors de Google de Tarragona (GDG) i de l’estudi de disseny  Mènsula. Es tracta d’un acte emmarcat en el 25è aniversari dels estudis d’informàtica a Tarragona.