10/05/2017

Un sistema garanteix la privadesa del conductor en l’accés a les zones restringides de la ciutat

Aquesta solució d’accés intel·ligent per a vehicles és pionera i innovadora, s’implementa a través d’una aplicació mòbil i no comporta cap cost per a l’usuari

Cada vegada hi ha més ciutats que limiten el trànsit al centre urbà.
Cada vegada hi ha més ciutats que limiten el trànsit al centre urbà.

La congestió del trànsit al centre de les ciutats s’ha convertit en els darrers anys en un problema tant d’accés i circulació a aquests nuclis  com de contaminació atmosfèrica. En aquest sentit, cada vegada més ciutats, com Londres, Milà o Singapur, adopten mesures per fer-hi front , com ara desincentivar l’ús del vehicle privat potenciant el transport públic o imposar una taxa als conductors que volen accedir aquestes zones. En aquests casos, es limita el trànsit de vehicles a través de diferents sistemes de peatge connectats amb càmeres que controlen quins cotxes entren al centre de la ciutat i per quins punts passen. L’ús de sistemes de gestió d’accés basats en el control fotogràfic dels usuaris compromet la privacitat dels conductors perquè registren quan i per on circulen.

Davant d’aquesta situació, els investigadors Jordi Castellà-Roca, Carles Anglès-Tafalla, Jordi Aragonés, Jesús Manjón i Josep Maria Gastó, del grup de recerca CRISES del Departament d’Enginyeria Informàtica i Matemàtiques de la URV, han desenvolupat un sistema segur, flexible i fàcilment implementable. A través d’una aplicació mòbil, permet l’accés dels conductors registrats al centre de la ciutat preservant-los l’anonimat.

Els investigadors Carles Anglès-Tafalla, Jordi Castellà-Roca i Josep Maria Gastó, amb el prototip de l'Spark&Go.
Els investigadors Carles Anglès-Tafalla, Jordi Castellà-Roca i Josep Maria Gastó, amb el prototip de l’Spark&Go.

Els investigadors Carles Anglès-Tafalla, Jordi Castellà-Roca i Josep Maria Gastó, amb el prototip de l’Spark&Go.Aquesta solució d’accés intel·ligent per a vehicles, que han anomenat Spark&Go, funciona de tal manera que no fa cap foto si el conductor s’ha registrat prèviament i té el mòbil en funcionament amb l’aplicació instal·lada. Quan l’usuari s’apropa al perímetre de l’àrea restringida, s’activa automàticament l’aplicació. A través d’un protocol criptogràfic, comprova si l’usuari de l’aplicació té els permisos d’accés vigents, però sempre mantenint la seva identitat en l’anonimat. Si tot és correcte, la càmera situada al control d’accés no farà la foto de la matrícula.

Aquest nou mètode és pioner i innovador, i es diferencia dels que existeixen fins ara en el fet que garanteix la privacitat dels usuaris registrats, ja que només fotografia la matrícula dels vehicles que o no estan donats d’alta al sistema o no tenen el mòbil en marxa. També té l’avantatge afegit que no comporta cap cost per al conductor, ja que només s’ha d’instal·lar l’aplicació al telèfon mòbil.

El projecte ha rebut una subvenció de la Direcció General de Trànsit (DGT) i ja s’ha provat amb èxit en un entorn real. Ara, el nou repte és activar-lo a una escala més gran i redimensionar-lo per convertir-lo en una infraestructura que es pugui integrar fàcilment al centre de les ciutats.

Aquest sistema també es pot adaptar per accedir a aparcaments públics o privats, altres zones restringides com recintes d’empreses o vies d’alta ocupació.

Referència bibliogràfica: Roger Jardí-Cedó, Macià Mut-Puigserver, M. Magdalena Payeras-Capellà, Jordi Castellà-Roca, Alexandre Viejo. (2016) “Time-based low emission zones preserving drivers’ privacy”. Future Generation Computer Systems. DOI: 10.1016/j.future.2016.06.012.


Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.

*