15/02/2020

Unes 150 persones participen a la XII Jornada d’Educació Infantil Terres de l’Ebre

La trobada tracta les aliances amb l’entorn com a estratègia per a la innovació educativa i posa com exemple el cas d’un centre de Reus que treballa amb l’Escola d’Arquitectura de la URV

La Jornada d'Infantil ha tingut lloc a l'Aula Magna del campus Terres de l'Ebre

El projecte Magnet i l’impuls de les aliances amb l’entorn com a via per fomentar la innovació educativa i per combatre la segregació escolar ha centrat la XII Jornada d’Educació Infantil Terres de l’Ebre, que ha tingut lloc aquest dissabte, 15 de de febrer i en la qual hi han participat 150 persones, majoritàriament docents i estudiants dels graus d’Educació Infantil i d’Educació Primària.

A les Terres de l’Ebre, no hi ha encara cap escola adherida a aquest projecte impulsat per la Fundació Jaume Bofill que es va posar en marxa el curs 2012/2013 i que compta amb 26 centres reconeguts arreu del país. “La bona comunicació amb l’entorn és una de les claus del projecte, comunicar-nos no és només estar informats sinó per crear comunitat i compartir objectius”, ha explicat  David Vilalta, assessor, expert, investigador educatiu i l’encarregat d’impartir la conferència inaugural de la jornada d’aquest dissabte. Vilalta també s’ha mostrat confiat que en la nova convocatòria del projecte Magnet és molt probable que s’hi sumin centres ebrencs.

La idea és buscar aliances no només amb les administracions competents –l’autonòmica i la local en el cas de l’educació- i amb les famílies, sinó també amb empreses o institucions de l’entorn que puguin aportar valor afegir al centre educatiu i ajudin a dissenyar noves maneres d’ensenyar. “Això farà més atractiu aquell centre”, afegeix Vilalta. Aquesta fórmula ha servit per combatre la segregació escolar que es vivia en alguns centres estigmatitzats i a l’hora ha facilitat la inclusió de l’alumnat amb més dificultats per aplicar una nova manera d’ensenyar.

En la jornada d’aquest dissabte s’han exposat diversos exemples pràctics, entre ells el de l’Escola Marià Fortuny de Reus, que té com a partner l’Escola Tècnica Superior d’Arquitectura de la URV, situada al campus Bellisens de Reus, i el Col·legi Oficial d’Arquitectes de Catalunya, i que forma part del projecte Magnet. Concretament, en aquesta escola de Reus treballen l’STEAM (Science, Technology, Engineering and Mathematics) a través de l’arquitectura, i en el cas d’Infantil apliquen aquests coneixements en la construcció d’un tipi, la tradicional tenda dels indis.

Altres exemples que s’han posat damunt la taula en aquesta jornada organitzada conjuntament pels Serveis Territorials del Departament d’Educació a les Terres de l’Ebre, el campus Terres de l’Ebre de la URV, el Moviment de Renovació Pedagògica i l’Institut de Ciències de l’Educació, han estat el de l’Escola Consol Ferré d’Amposta, que tot i que no forma part del projecte Magnet sí que ha aconseguit establir determinades aliances amb l’entorn per treballar el respecte a la natura; l’Escola Octavio Paz, de Barcelona; i l’Escola Camps Elisis, de Lleida que treballa amb aliança amb el Col·legi Oficial d’Arquitectes de Catalunya a Lleida.