23/10/2017

Unitats especialitzades per a tractar els joves amb dolor crònic: una necessitat inajornable

El conferenciant Allen Finley al costat de Jordi Miró, director de la Càtedra de Dolor Infantil URV – Fundación Grünenthal i del grup de recerca ALGOS

Arrel de la celebració del passat 17 d’octubre del Dia Mundial del Dolor i per a contribuir a donar visibilitat al problema del dolor crònic infantil i juvenil, el Grup de recerca ALGOS i la Càtedra de Dolor Infantil URV – Fundación Grünenthal, juntament amb l’Hospital Universitari Sant Joan de Reus, van organitzar el passat divendres, 20 d’octubre la conferència Pain is complicated. Children are complicated. It takes a team impartida pel doctor Allen Finley .

Allen Finley és un reconegut anestesiòleg pediàtric canadenc que compta amb més de 25 anys dedicats a la recerca i el tractament del dolor infantil, és catedràtic de la Universitat Dalhausie i director de la Càtedra Dr. Stewart Wenning in Pediatric Pain Management a l’IWK Health Center (Halifax, Canadà). En la seva conferencia, Finley ha abordat la magnitud i complexitat del problema del dolor crònic infantil i ha reflexionat sobre què cal fer per atendre les necessitats dels joves amb dolor crònic i les seves famílies.

Ha destacat la necessitat que l’equip de les unitats de dolor infantil sigui multidisciplinari i que estigui format, al menys, per professionals de la medicina, la infermeria, la fisioteràpia i la psicologia, ja que l’objectiu és millorar la qualitat de vida d’aquests joves, no solament la reducció de la intensitat del dolor. En la seva presentació ha demostrat que les despeses que ocasionen aquestes unitats són baixes, i que, a més, aconsegueixen reduir els costos que implica el tractament dels joves amb dolor crònic, tant en termes econòmics, com sanitaris i socials.

Amb un 37% de la població infantil i juvenil amb problemes de dolor crònic, dels quals el 5% informa de greus problemes de discapacitat associada al dolor, a Catalunya hi ha, aproximadament, 75.000 nens entre el 8 i el 18 anys que necessiten una atenció integral i especialitzada, segons dades que presentava el  doctor Finley a la seva conferència. Aquestes dades corroboren les paraules del director de la Càtedra de Dolor Infantil URV – Fundación Grünenthal i del grup de recerca ALGOS,  Jordi Miró, qui durant la presentació plantejava la necessitat de promoure unitats d’aquestes característiques a Catalunya, com ja existeixen en altres països europeus: “És hora d’afrontar el problema i afegir aquesta necessitat en l’agenda de les administracions competents”, apuntava. I com assenyalava Allen Finley: “el dolor crònic infantil no pot ser una realitat invisible per més temps”.

Sobre el Grup ALGOS

El grup d’investigació ALGOS de la Universitat Rovira i Virgili és un grup multidisciplinari de clínics i investigadors interessats en ajudar en l’avenç en l’estudi i tractament del dolor infantil i la millora del seu tractament. Com a grup de recerca està reconegut per la Generalitat de Catalunya com a grup consolidat en recerca del dolor. Des del grup ALGOS s’investiga i avalua l’eficàcia de diferents tipus de tractaments pel dolor crònic amb l’objectiu d’ajudar a millorar la qualitat de vida de les persones.

Sobre Càtedra de Dolor Infantil URV – Fundació Grünenthal

Sota el lema ‘Investigar, compartir, millorar’, la Fundació Grünenthal i la Universitat Rovira i Virgili creen el 2015 la Càtedra de Dolor Infantil amb l’objectiu de millorar la qualitat de vida dels nens i adolescents amb dolor. Es tracta de la primera iniciativa d’aquestes característiques que es posa en marxa a l’Estat espanyol i la formen un grup multidisciplinari de professionals interessats en millorar la qualitat de vida dels nens i adolescents amb dolor. Aquesta càtedra desenvolupa múltiples activitats relacionades amb la recerca, la transferència de coneixement i la sensibilització social, com són la formació a professionals sanitaris, el disseny i desenvolupament de programes específics de recerca, la promoció del coneixement sobre dolor i l’impuls de noves iniciatives per atendre a nens i adolescents amb dolor crònic.

Sobre l’Hospital Sant Joan de Reus

L’Hospital Universitari de Sant Joan de Reus, fundat fa més de 800 anys, és un centre de titularitat pública que actua com a hospital general per al Baix Camp i de referència també per a aquesta comarca així com per al Priorat, la Terra Alta i la Ribera d’Ebre. És centre de referència per al conjunt de la demarcació de Tarragona en oncologia mèdica i radioteràpica, cirurgia de l’obesitat mòrbida i dislipèmies familiars. El centre té una clara vocació universitària i incorpora una unitat docent amb capacitat per a 600 alumnes.