10/07/2019

Universitaris i responsables d’empreses i entitats busquen solucions innovadores a reptes reals

La plataforma de cocreació i innovació Demola Catalunya Sud, operada per la URV, ha tirat endavant aquest any cinc nous projectes

Una imatge de la presentació final dels reptes, després de les setmanes de treball conjunt.

En aquest segon any de vida de la plataforma Demola Sothern Catalonia, estudiants de grau, màster i doctorat de la URV junt amb representants d’empreses del sud de Catalunya  i organitzacions públiques han treballat conjuntament per trobar solucions a cinc reptes reals. La plataforma Demola va néixer a Finlàndia l’any 2008, a la Universitat de Tampere. D’aleshores ençà s’ha estès per tot el món i ja hi ha més de 50 universitats que s’han adherit a la plataforma. És una iniciativa internacional i multidisciplinària que genera aliances amb universitats i empreses i entitats públiques que veuen valor en aprendre i integrar noves metodologies d’innovació i cocreació per resoldre i explorar reptes reals de futur. Cada repte genera un resultat en forma de nou concepte o prototip d’aplicació real per a les empreses o institucions que els plantegen. El procés segueix una metodologia pròpia i robusta que és facilitada per professionals en catalitzar i sostenir processos d’innovació.

Així, aquest any els projectes que han culminat han estat els següents: l’Ajuntament de Reus va plantejar com haurien de ser els nous districtes empresarials del futur per tal que tinguin el màxim impacte positiu en les empreses, les persones i el territori; l’empresa Certified Origins Iberica, -una empresa de comercialització d’aliments de qualitat, traçables que acompanya des del seu origen fins a la taula- es plantejava com poder apropar-se als intermediaris i als consumidors que viuen a milers de quilòmetres de l’origen del producte per transmetre’ls la cultura de l’oli; Tarragona Smart Mediterranean Region proposava  el repte de trobar mecanismes per tal que els ciutadans, els polítics i els tècnics prenguin consciència de la necessitat de comptar els uns amb els altres i qüestionava, d’una banda, com es poden conèixer les expectatives de la ciutadania i, de l’altra  com hauria de ser la presa de decisions per generar projectes i iniciatives amb un impacte real; el repte de l’empresa Andreu Pintaluba volia respondre a la pregunta de com s’hauria d’articular el flux d’informació i comunicació en una organització per a què pugui escoltar e integrar el que necessiten els clients, les tendències tecnològiques i socials i les necessitats internes de l’organització, i, finalment, la URV també va proposar un repte d’integració dels estudiants davant d’una societat canviant, en què la relació, participació i implicació dels universitaris és una oportunitat.

Sessió final dels projectes que s’han tirat endavant aquest curs, a la Sala Tàpies del Rectorat de la URV.

Cadascun d’aquests cinc reptes més els quatre que ja es van desenvolupar l’any passat s’han treballat conjuntament entre els responsables de les organitzacions, estudiants de grau, màster (de més de vint programes diferents) i de doctorat de la URV junt amb els facilitadors i experts que han col·laborat en aquesta segona edició del programa. Entre ells, experts externs vinculats a la URV com George Pór i Armand Boogarts i experts de la URV com Hildebrand Salvat, Marta Giamberini, Montse Pinent, Juan Manuel Zaguirre, Joan Fuster, Xavier Cámara, Antonio Pérez-Portabella, Jose Luis Ramírez, Yakelin Tobón, Carmina Puig, Marta Serrano, Miquel Àngel Bové i a Mònica Martín i Roger Miralles.

El procés segueix una metodologia pròpia i robusta que és facilitada per professionals en innovació i cocreació. Són equips multidisciplinaris integrats per entre quatre i sis universitaris i entre un i tres professionals de les organització que llança el repte grups d’unes cinc o sis persones i que, durant unes vuit setmanes treballen amb una metodologia d’innovació i cocreació per tal de desenvolupar prototips d’idees que donen solució als reptes platejats. Ara, tant les empreses com els estudiants tenen els drets de coexplotació i poden desenvolupar i implementar la solució. En aquest sentit, el pas final de Demola és ajudar a què arribi el valor de la solució al CEO o director general de l’organització, per tel què decideixi desenvolupar-la o no i als estudiants per a que explorin l’opció de crear una start up.

Una imatge de part del grup que ha participat en els projectes d’aquest curs a la sortida de l’acte final de presentació dels projectes.

La URV és l’operador de Demola Southern Catalonia, que representa Demola a les comarques del sud. Aquest projecte ha rebut un ajut del Fons Europeu de Desenvolupament del Feder amb el suport de la Secretaria d’Universitats i Recerca de la Generalitat de Catalunya.