02/10/2018

“Volem crear escola perquè la URV sigui present a les futures convocatòries MotoStudent”

Un grup d’estudiants d’Enginyeria de la URV participen, per primera vegada, a la competició MotoStudent 2018 que se celebra aquest cap de setmana

Onze estudiants d’Enginyeria viatgen aquesta setmana a Alcanyís (Terol) per participar a la V edició de la Competició Internacional MotoStudent. Sota el nom URVoltage Racing, l’equip ha dissenyat i desenvolupat una motocicleta elèctrica que competirà amb 26 motos més, en un certamen biennal de prestigi per a estudiants d’enginyeria que aplegarà equips de 17 països.

El repte d’URVoltage Racing ha estat crear de zero una moto elèctrica de competició, construint les parts mecànica, elèctrica i electrònica. Després d’un any i mig de treball, l’equip està ultimant el muntatge dels diversos elements per arribar a la competició amb la millor motocicleta elèctrica, que sigui capaç de superar totes les proves tècniques i guanyar a la cursa final.

L’equip s’ha marcat tres objectius: unificar en un projecte els coneixements adquirits als graus d’enginyeria, conscienciar sobre l’ús de tecnologies més netes, com és el cas del motor elèctric, i motivar els futurs estudiants d’enginyeria.

Víctor Barcelón ha explicat en nom de l’equip que volen “contribuir a que els futurs estudiants de la URV es presentin a cada convocatòria de la competició MotoStudent, perquè sempre hi sigui representada la URV”. La idea és “renovar, cada dos anys que és la competició, part de l’equip i que es prengui relleu permanentment.”

La competició més exigent

Des del dijous 4 i fins al diumenge 7 d’octubre, el jurat de la Competició Internacional MotoStudent avaluarà la feina feta per URVoltage Racing al llargs dels últims mesos. Es valoraran les explicacions tècniques i mecàniques que faran els membres de l’equip Josep Guasch i Jaume Figuerola sobre l’elèctrica, l’electrònica, el xassís o el carenat.

Víctor Barcelón, per la seva part, farà una exposició del pla de negoci vinculat al projecte per simular la producció en sèrie d’aquesta motocicleta per convèncer els membres del jurat –que actuaran com a possibles accionistes- de l’oportunitat d’invertir el 49% del capital en la moto dels URVoltage Racing.

Una vegada analitzada la motocicleta des d’un punt de vista industrial com a model de projecte comercial (cost, disseny, innovació, industrialització, disseny d’enginyeria…), la moto serà testejada per determinar les seves capacitats en quant a seguretat i funcionalitat, mitjançant diverses proves estàtiques i dinàmiques. La motocicleta serà examinada minuciosament al box (inspecció tècnica, prova de frenada…) i al circuit per veure com el pilot Julià Olivé exhibeix el comportament del vehicle en moviment. Finalment, el diumenge 7 serà la carrera en la que competiran les motos de les diferents universitats d’arreu del món.

L’equip, tutoritzat pels professors Lluís Guasch i José Luis Ramírez, està format per onze estudiants dels diversos graus d’Enginyeria, màster i doctorat de la URV. Són Víctor Barcelón, Joel Macaya, David Álvarez, Judith Heras, Jordi Ramírez, Josep Guasch, Damià Vila, Sara García, Marina Budesca, Jaume Figuerola i Cristian Molina.

A més del suport de la URV, el projecte ha comptat amb dotze patrocinadors externs que han finançat la motocicleta –que ha costat 30.000 euros- i les despeses de desplaçament de l’equip a la competició.

Aquest dilluns i dimarts, l’equip està treballant per enllestir la motocicleta a la planta pilot número 5 del Centre de Transferència de Tecnologia i Innovació (CTTi) de la URV, al campus Sescelades, perquè els patrocinadors i qualsevol persona que estigui interessada, pugui veure-la i conèixer el grup que l’ha desenvolupada.

D’altra banda, el 26 d’octubre, l’equip ha organitzat una presentació oficial de la motocicleta a la demarcació de Tarragona del Col·legi d’Enginyers Industrials de Catalunya, on donarà a conèixer tot el projecte, mostrarà el procés de disseny i fabricació i explicarà la seva experiència.

Tota la informació del projecte està disponible a la pàgina web d’URVoltage Racing.