28/03/2023

Ana Rial, estudiant del màster en Formació del Professorat, guardonada pel Col·legi de Doctors i Llicenciats en Filosofia i Lletres i en Ciències

Ha guanyat el 3r premi per un treball sobre la incorporació de la justícia global en l'elaboració de materials de ciències socials

Ana Rial, estudiant del Màster en Formació del Professorat de Secundària.

“Què ens fa humans? Un viatge als orígens de la nostra espècie. La justícia global com a eix transversal del procés d’E-A de la prehistòria a primer d’ESO” és el Treball de Fi de Màster d’Ana Rial Álvarez, estudiant del Màster universitari en Formació del Professorat d’Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat, Formació Professional i Ensenyaments d’Idiomes de la Universitat Rovira i Virgili. Ha estat mereixedor del 3r premi de treballs de fi de màster del Col·legi Oficial de Doctors i Llicenciats en Filosofia i Lletres i en Ciències de Catalunya, un guardó que reconeix l’esforç de les noves generacions de docents.

La recerca d’Ana Rial gira al voltant de la incorporació de les perspectives de la justícia global (humanitzadora, de gènere, intercultural i de pensament crític) en l’elaboració de materials curriculars de ciències socials, específicament en el disseny i implementació d’una unitat didàctica de prehistòria a 1r d’ESO.

L’objectiu de la proposta és deconstruir imaginaris col·lectius discriminatoris i millorar la sensibilització de l’alumnat sobre els drets humans i valors com la solidaritat i la igualtat, que tenen una relació directa en la construcció de relacions socials, a dins i fora de l’aula, més justes, democràtiques i respectuoses.

L’autora explica que és essencial qüestionar les narratives hegemòniques que vertebren l’educació i que mantenen i reprodueixen desigualtats i opressions. Amb aquesta recerca aposta per la construcció d’una educació compromesa amb els valors democràtics utilitzant el diàleg com a procés d’aprenentatge emancipador i transformador.