26/03/2014

La URV i la Universidad Ricardo Palma de Perú cooperaran en l’estudi de la ciutat del Cusco i el seu paral·lelisme amb Tarragona

El projecte Cusco te l’objectiu de fer una restitució arqueològica virtual de la capital incaica per una exposició que es farà a Washington l’any 2015

La Universitat Rovira i Virgili i la Universidad Ricardo Palma de Lima, Perú, cooperaran en l’estudi dels paral·lelismes entre  les evolucions urbana i arquitectònica del Cusco i Tarragona. En la primera els restes monumentals d’època inca serveixen de suport a les construccions d’època colonial  i republicana. A la segona les restes de la capital romana de l’Hispania Cieterior, serveixen de suport a les construccions medievals i modernes. Els dos conjunts arqueològics han  estat declarats patrimoni de la Humanitat per la UNESCO. Es tracta de trobar línies de cooperació científica i acadèmica, intercanviar experiències i coneixements en l’estudi de les Ciutats Històriques d’Amèrica i Europa.

Aquesta cooperació forma part del desenvolupament del projecte Cusco, dirigit pel professor de la URV, Ricardo Mar, i que te l’objectiu de fer una restitució arqueològica virtual de la capital incaica per una exposició que es farà a Washington l’any 2015 sobre el Qhapac Ñan (Camí de l’Inca) que és previst sigui declarat Patrimoni Munidial per la UNESCO aquest any.

D'esquerra a dreta: Leonardo Alcayhuaman (Vicerector Acadèmic de la Universidad Ricardo Palma), Francesc Xavier Grau (rector de la URV) i Ivan Rodriguez Chavez (Rector de la Universidad Ricardo Palma).
D’esquerra a dreta: Leonardo Alcayhuaman (Vicerector Acadèmic de la Universidad Ricardo Palma), Francesc Xavier Grau (rector de la URV) i Ivan Rodriguez Chavez (Rector de la Universidad Ricardo Palma).

El projecte Cusco també s’ha presentat aquests dies a les autoritats del Perú. A més de la URV i la Universidad Ricardo Palma, el projecte té el suport de la Smithsonian Institution de Washington, amb la que la URV va signar un conveni de cooperació l’octubre de 2013 quan Ramiro Matos, representant de la Smithsonian va visitar Tarragona.

Per donar impuls al projecte el rector de la URV, Francesc Xavier Grau ha visitat la Universidad Ricardo Palma, on s’ha entrevistat amb l’equip de govern i on també ha estat nomenat professor honorari. Les dues universitats han signat una carta d’intencions en que basar la seva cooperació.  El rector de la URV ha estat aquests dies al Perú per assistir a la conferència de l’Associació Internacional d’Universitats, celebrada a Iquitos, del 19 al 21 de març.