10/02/2015

L’Ajuntament i la URV col·laboraran en el control d’accés de vehicles a la Part Alta de Tarragona

L'Ajuntament i la URV col·laboraran en el control d'accés de vehicles a la Part Alta de Tarragona. El dilluns, 9 de febrer s'ha signat un acord entre l’Empresa Municipal d’Aparcaments i el Centre de Transferència de Tecnologia i Innovació de la Fundació URV, a la seu del consistori

Aquest conveni és per al projecte d’instal·lació d’un control d’accés de vehicles a la Part Alta en temps real, que es plasmarà amb diferents sensors a les entrades i sortides del barri.

L’acord l’han signat Domènec Puig, director de l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria (ETSE), Lourdes Jané, directora del Centre de Transferència de Tecnologia i Innovació de la  Fundació URV, Unitat de Valorització de la URV; i la presidenta Begoña Floria i el gerent Sergi Arts, de l’Empresa d’Aparcaments Municipals de Tarragona.

La URV s’encarregarà de la instal·lació del sistema per controlar l’accés dels vehicles a la part Alta a través del grup de recerca que lidera el professor Domènec Puig, responsable del grup Intelligent Robotics and Computer Vision Group, i del seu spin-off W3IS2, liderat pel professor de l’ETSE Pere Millán. S’encarregaran d’elaborar un software que possibilitarà la comunicació amb uns nous sensors que s’instal·laran a la Part Alta.

Aquest software, que es desenvoluparà des de la URV en els propers mesos permetrà, a temps real, enviar informació sobre el moviment de vehicles a l’empresa municipal d’aparcaments. A partir d’aquí s’obtindran i es podran extreure tot tipus de dades que permetran analitzar l’accés dels vehicles a la Part Alta i la seva evolució. El sistema és de baix cost i gens invasiu amb l’entorn i permetrà tenir informació real i precisa del moviment de vehicles.

Tal i com ha destacat Begoña Floria, aquest acord “dóna un impuls més a l’objectiu de lliurar de trànsit el nostre centre històric al màxim possible, fent-lo un espai de referència i preeminent a la ciutat tant pel turista que ens visita com pel ciutadà que ha de poder-hi conviure”.

Així mateix, per a Domènec Puig aquesta col·laboració “és una bona mostra de com el coneixement de la Universitat es pot transferir a les institucions”, en aquest cas, l’Ajuntament de Tarragona, emmarcat a l’àmbit de la mobilitat dins el nou concepte de Smart City de la ciutat.

El Pla de Mobilitat Urbana i Sostenible (PMUST) contempla, en un dels seus vessants, la regulació i disminució del trànsit a la Part Alta com a centre històric de la ciutat, i ja ha dut a terme diverses actuacions que han donat molt bons fruits; principalment la reducció en un terç de la circulació de vehicles.

Des del juliol del 2010, que van entrar en funcionament les restriccions al trànsit de la Part Alta i es van iniciar mesures de circulació, així com la implantació de la tarja de circulació per la Part Alta; la col·locació de diferens pilones d’accés; la senyalització d’estacionament a les zones perifèriques del barri amb condicions preferents per a residents i d’altres actuacions, tot això va comportar la disminució, des de 6.000 vehicles dia circulant dins les muralles l’any 2010 fins a 2.465 el 2014, i amb una afluència estabilitzada.