01/10/2020 Opinió

Manel Vallès Rasquera, director de la Càtedra Universitat i Regió del Coneixement

El turisme en temps de pandèmia: reptes i oportunitats

Editorial

El turisme ha estat i és un dels sectors més importants de la nostra regió en termes de creació de riquesa i llocs de treball. La Costa Daurada i les Terres de l’Ebre, amb els seus nombrosos i diversos actius, han dinamitzat l’activitat econòmica, social i cultural de la regió en els darrers decennis.

La història de les crisis recents ha mostrat com el sector turístic és un dels més resilients i capaç d’adaptar-se a les adversitats. Malgrat això, la pandèmia del coronavirus ha afectat molt especialment el turisme i és, amb molta probabilitat, la crisi més disruptiva de la seva història, no solament pel que fa a indicadors de caràcter socioeconòmic, sinó també de consum i màrqueting.

Les dades estadístiques actuals mostren un panorama desolador allunyat de les xifres reeixides d’anys anteriors. Però ara més que mai calen solucions i estratègies per tornar a endegar el gaudi de viatjar i generar riquesa. Cal definir el turisme del futur, i fer-ho implica pensar en la digitalització i la sostenibilitat com a possibles canvis de paradigma. En tot cas, és necessari definir una governança coordinada per garantir l’aplicació correcta de noves polítiques.

En aquesta edició hi trobareu un article d’Octavi Bono, director general de Turisme de la Generalitat de Catalunya, que reflexiona sobre l’estratègia i les polítiques a aplicar davant aquest nou escenari. També Josep Francesc Valls, (catedràtic del Departament de Direcció de Màrqueting d’ESADE), Itziar Labairu (MSC ESADE) i Mara Franco (Assistant Professor Higher School of Technology and Management de la Universitat de Madeira) proposen una revisió de la planificació estratègica de les destinacions post-COVID. D’altra banda, l’entrevista a Francesc Pintado, president de l’Associació d’Empresaris d’Hosteleria de Tarragona, ens desgrana les claus del futur del turisme en l’era postpandèmia. En la secció de bones pràctiques hi trobareu un recull d’exemples de regions i ciutats europees sobre el turisme. Per acabar, Marta Farrero, directora tècnica del Patronat de Turisme de la Diputació de Tarragona, ens presenta a la secció “Descobrint Catalunya Sud” la situació del màrqueting turístic i, més concretament, la gestió de les marques del Patronat de Turisme de la Diputació de Tarragona en temps de COVID-19.

En una situació com l’actual, us emplacem a participar amb els vostres comentaris i opinions que ens permeten seguir treballant per la Catalunya Sud que volem i pels reptes que hem d’afrontar plegats.