Notes de premsa 21/05/2019
El Consell Social premia el professor Antoni Carreras i un projecte d’intervenció comunitària de Nutrició Humana i Dietètica
Els premis distingeixen professorat i projectes que destaquen per la qualitat o la innovació docent
Els premis distingeixen professorat i projectes que destaquen per la qualitat o la innovació docent
El professor del Departament de Dret Públic, Antoni Carreras, i un equip de professores de la Facultat de Medicina i Ciències de la Salut han guanyat el Premi del Consell Social a la Qualitat Docent en les modalitats individual i col·lectiva, respectivament. Aquests premis pretenen reconèixer i impulsar projectes que contribueixen a la millora de l’ensenyament.
Antoni Carreras ha estat premiat pel projecte “Com convertir els mòbils en un recurs educatiu”, en què fa que els mòbils dels estudiants siguin “un recurs pedagògic per comptes d’un destorb a classe”, explica. Carreras ha utilitzat a l’aula diferents aplicacions que li han permès introduir nous mètodes a l’hora d’impartir les classes, com ara Kahoot, Socrative i Nearpod. De l’experiència, que ha arribat a 285 estudiants, n’ha extret una sèrie de funcionalitats que s’integraran en una nova aplicació que ja està desenvolupant amb la col·laboració del Departament d’Enginyeria Informàtica i Matemàtiques.
L’aplicació permetrà fer proves avaluatives, treballs fora de classe o votacions, entre altres opcions, que, al seu torn, fan que l’estructura de les classes s’allunyi d’una classe magistral. Busca així la participació dels estudiants i poder fer el que s’anomenen classes inverses: els estudiants arriben a l’aula amb la matèria revisada i, un cop a classe, fan activitats que reforcen el que han après, com ara debats o treballs en grup.
Carreras ha destinat els 20.000 euros de la distinció Jaume Vicens Vives que la Generalitat li va atorgar l’any 2017 per fer realitat aquest projecte, que també inclou una beca per a dones de minories ètniques o vulnerables econòmicament. El curs vinent l’aplicació s’implementarà en fase pilot i, una vegada provada, serà extensible no només a diferents assignatures sinó també a altres universitats, segons explica Carreras.
El Premi del Consell Social a la Qualitat Docent en la modalitat col·lectiva és per al projecte “Aprenentatge i servei en el camp de la nutrició: des de l’aula universitària a l’escola”, que, a través de l’assignatura Pràctiques Comunitàries del grau de Nutrició Humana i Dietètica, han fet partícips d’activitats de promoció d’hàbits alimentaris saludables a més de 27.780 nens i nenes des de l’any 2013. Els estudiants de quart curs planifiquen i desenvolupen activitats de promoció i prevenció de la salut relacionades amb la nutrició amb diferents propòsits segons l’edat dels nens. Després les duen a terme a les escoles de Tarragona i Reus.
Amb aquesta intervenció es pretén que els estudiants de la URV aprenguin a transmetre consells de salut i reflexionin sobre la necessitat de formar a la població i, per tant, millorin la seva qualitat de vida en general. Tots els temes que treballen es basen en la prevenció en edats prematures dels problemes de salut amb una prevalença més alta en la població adulta.
Aquest projecte, que es fa dins el Programa d’Aprenentatge Servei, l’implementen diverses professores, que rebran rebran la distinció properament: Núria Aranda, Maria Victoria Arija, Mònica Chica, Montserrat Giralt, Marta Romeu i Rosa Maria Solà.
Els Premis a la Qualitat Docent els atorga anualment el Consell Social de la URV per promoure la col·laboració entre els docents de la Universitat, i de l’ensenyament infantil, primari i secundari; impulsar projectes educatius que contribueixen a la millora de l’ensenyament, i difondre els projectes i les bones pràctiques entre la comunitat educativa. En l’edició de 2019 es van presentar sis candidatures al premi col·lectiu i tres a l’individual.