Convocatòries 13/06/2024

Congrés internacional “Reptes jurídics i de l’atenció a la infància i a les dones víctimes de la violència”

• Data: Dijous, 13 de juny de 2024
  • Lloc: Aula Magna del campus Catalunya (Av. Catalunya, 35, Tarragona)

En els darrers anys, diverses investigadores de les disciplines del Dret, l’Antropologia i el Treball Social de la URV han centrat la seva recerca en alguns dels reptes socials i polítics més rellevants: les conseqüències dels feminicidis i la violència de gènere, així com el sistema d’atenció dels infants víctimes d’abusos sexuals. Han diagnosticat la situació, avaluat l’impacte i fet propostes d’intervenció en diversos aspectes, com ara la proposta d’harmonització de les mesures de protecció a nivell europeu, la visibilització dels efectes de la violència de gènere sobre els fills i filles i familiars de les dones que en són víctimes, el reconeixement dels seus drets, i l’assegurament de la protecció dels menors víctimes d’abusos sexuals en el sistema penal.

Per donar a conèixer la recerca que es fa en aquests àmbits i l’impacte que té a nivell social, jurídic i polític, han organitzat un congrés internacional els dies 13 i 14 de juny, que té lloc al campus Catalunya de la URV (Tarragona): “Reptes jurídics i de l’atenció a la infància i a les dones víctimes de la violència: el model Barnahus, la prova preconstituïda i la protecció a les víctimes de feminicidi”.

La inauguració del congrés és a les 9:30 h. Els mitjans que ho vulguin poden parlar durant la pausa cafè, d’11:30 a 12 h, amb les investigadores de la URV:

• Eva Zafra, professora del Departament d’Antropologia, Filosofia i Treball Social i investigadora principal del projecte “Necessitats i drets de les filles i fills de feminicidi: una aproximació transdisciplinar a les conseqüències de la violència de gènere”, finançat pel Ministeri de Ciència Innovació i Universitats i la Unió Europea.
  • Núria Torres, professora del Departament de Dret Públic i investigadora principal del projecte “Impacte del model Barnahus en la protecció dels drets dels infants víctimes d’abusos sexuals en el sistema de justícia penal”, finançat per OAK Foundation.
  • Elisabet Cerrato, professora del Departament de Dret Privat, Processal i Financer i investigadora principal del projecte “Nous reptes de gènere del dret probatori”, finançat pel Ministeri de Ciència Innovació i Universitats.

També poden prendre imatges de la taula rodona d’experiències comparades que tindrà lloc de 12 a 14 h.

En el congrés hi participaran prop de 150 persones de set països diferents i comptarà amb ponents referents en el seu àmbit, com ara Miguel Lorente Acosta, professor de Medicina Legal-Forense de la Universitat de Granada i ex delegat del Govern per a la Violència de Gènere entre 2008 i 2022, amb una ponència que reflexiona sobre els termes de violència vicaria i feminicidi vinculat; Anna Kaldal, professora de Dret Processal de la Universitat d’Estocolm, que exposarà l’experiència dels països nòrdics en la implementació del model Barnahus per a la protecció dels drets dels infants en el sistema penal; María José Osuna, fiscal cap de la Fiscalia Provincial de Tarragona que relatarà l’experiència de la fiscalia en la implementació d’aquest model, i John Devaney, professor de Treball Social i degà de la Facultat de Ciència Social i Política de la Universitat d’Edimburg, que abordarà l’experiència dels infants després de l’homicidi de la parella íntima dels pares.

Vegeu el programa complet del Congrés.