Notes de premsa 17/02/2021

Un equip investigador de la URV identifica una petjada metabòlica associada a la percepció de sacietat

La regulació de la sacietat es considera un factor important que condiciona per una major o menor ingesta energètica i, per tant, amb un impacte important en el desenvolupament i/o en la progressió de l’obesitat. L’equip format per les investigadores i els investigadors Lucia Camacho Barcia, Jesús García-Gavilán, Christopher Papandreou, i Mònica Bulló que lidera el grup de recerca en Nutrició i Malalties Metabòliques (NuMeD) del Departament de Bioquímica i Biotecnologia de la URV i de l’Institut de Recerca Sanitària Pere i Virgili (IISPV), -integrat en el grup Tecnatox – han identificat, en col·laboració amb investigadors de Dinamarca i el Regne Unit, un grup de metabòlits a la sang que es relacionen amb una major percepció de sacietat després de la ingesta d’aliments.

L’estudi, realitzat amb140 voluntaris amb sobrepès i obesitat, ha demostrat que concentracions més elevades de glicina i àcid linoleic s’associen amb una major sensació de sacietat, mentre que la sacarosa i algunes esfingomielines (C32: 2, C38: 1) s’hi associen de manera negativa, és a dir, amb una menor sensació de sacietat. Tot i que la metabolòmica s’ha utilitzat àmpliament en la recerca nutricional, aquesta és la primera vegada que s’utilitza per  estudiar la percepció de sacietat. Aquests resultats, no únicament contribueixen al disseny de possibles estratègies per mesurar la sacietat de manera més objectiva que els mètodes habitualment utilitzats, sinó que també contribueixen a una millor comprensió de les vies metabòliques implicades en la regulació de la sacietat que en el futur, poden resultar en una eina útil per al disseny d’estratègies més efectives per al control de l’apetit i del pes corporal.

Una imatge del grup de recerca en Nutrició i Malalties Metabòliques (NuMeD) de la URV.

Aquesta recerca s’engloba en una estudi més ampli (SATIN – SATiety INnovation) que es va realitzar amb l’objectiu d’avaluar en quina mesura la regulació de la sacietat podria contribuir al control del pes corporal a mitjà termini, els resultats del qual es van publicar amb anterioritat. El treball que es publica ara aprofundeix en els aspectes metabòlics de la regulació de la fam i la sacietat. Les anàlisis s’han realitzat amb les dades recollides durant la realització de les proves de sacietat, Per a això, 151 voluntaris de l’estudi SATIN van anar a les instal·lacions dels centres reclutadors en dejú. Allí se’ls va servir un esmorzar controlat i es van recollir les dades de sacietat durant les dues hores següents. Aquests voluntaris van dinar també en les mateixes instal·lacions i se’ls va donar el sopar per emportar, amb la qual cosa l’estudi disposava de les dades controlades del consum d’aliments al llarg de tot el dia. Aquestes proves de sacietat es van realitzar en diverses ocasions durant l’estudi.

Amb la identificació d’aquestes substàncies que permeten predir la sacietat, es podria realitzar una nutrició més personalitzada i plantejar el disseny de productes per al control de la gana i la sacietat a través de la modulació d’aquests metabòlits ja sigui augmentant o reduint la seva concentració a la  sang.

Referència bibliogràfica: Camacho-Barcia L, García-Gavilán J, Papandreou C, Hansen TT, Harrold JA, Finlayson G, Blundell JE, Sjödin A, Halford JCG, Bulló M. Circulating “Metabolites Associated with Postprandial Satiety in Overweight/Obese Participants: The SATIN Study”. Nutrients. 2021 Feb 8;13(2):549. doi: 10.3390/nu13020549. PMID: 33567505.