Notes de premsa 12/09/2024
La pràctica de mindfulness millora el benestar laboral i les habilitats cognitives del professorat
Són resultats d’un estudi de la URV obtinguts després d’aplicar durant vuit setmanes un programa basat en l'atenció plena a docents de diferents escoles de primària del Camp de Tarragona
Són resultats d’un estudi de la URV obtinguts després d’aplicar durant vuit setmanes un programa basat en l'atenció plena a docents de diferents escoles de primària del Camp de Tarragona
Millora del benestar laboral i augment de les habilitats cognitives. Aquestes són algunes de les principals conseqüències observades després d’aplicar un programa de vuit setmanes basat en el mindfulness o atenció plena a un centenar de mestres d’educació primària del Camp de Tarragona. La recerca, encapçalada per un equip investigador del Departament de Psicologia de la Universitat Rovira i Virgili (URV), aporta resultats pioners especialment en l’àmbit neuropsicològic, un aspecte poc estudiat fins ara i en el que s’ha constatat una millora significativa després de la intervenció. Els resultats de l’estudi els ha recollit la revista Mind, Brain and Education.
Per portar a terme la recerca, l’equip investigador va seleccionar cinc escoles de primària, públiques i concertades. A cadascun d’aquests centres es va formar un grup control -que no va seguir cap programa- i un altre d’experimental. “Això ens va permetre controlar molt bé l’efecte del context de cada escola i la seva idiosincràsia, ja que vam seleccionar centres molts diferents els uns dels altres”, explica Lluís Heredia, investigador del centre de recerca Tecnatox de la URV, que ha liderat la recerca.
En sessions de dues hores setmanals i durant vuit setmanes es van fer sessions teòriques i pràctiques centrades en la tècnica de mindfulness, una sèrie d’exercicis de relaxació i meditació dissenyats per focalitzar-se en la respiració i en l’atenció a les sensacions del cos i en com aprendre a gestionar aquesta experiència interna per millorar la qualitat de vida. “L’objectiu d’aquest treball era aprendre a regular els estats d’ansietat, treballar les emocions i incrementar el benestar personal i col·lectiu posant en pràctica exercicis individuals i en parelles, per fomentar el sentiment d’humanitat compartida, empatia, compassió i reducció de la crítica no constructiva”, comenta l’investigador.
Els resultats observats després d’aquest procés van mostrar que els mestres que van participar en aquest programa van experimentar millores significatives. D’una banda, van destacar un augment important en el benestar laboral, especialment en les relacions socials, així com també en la seva capacitat de ser conscients del present, nivells més baixos d’ansietat a la feina i una major satisfacció en el seu entorn de treball.
De l’altra, el professorat va experimentar millores en aspectes neurocognitius com la capacitat de planificació i les habilitats visuoconstructives, i van registrar millors resultats en la velocitat de processament en comparació amb el grup control. Tot i que no es van trobar diferències significatives entre els grups, sí que es va detectar una tendència a la millora en altres variables com la fluïdesa verbal, tant semàntica com fonològica.
“El programa no només va incrementar els nivells de benestar laboral, sinó que també va millorar les funcions neuropsicològiques dels mestres, un aspecte crucial per assolir un rendiment efectiu en el context educatiu.”, apunta Heredia. L’estudi també subratlla la importància de l’atenció plena com a facilitadora del benestar dels mestres i, potencialment, per a l’èxit acadèmic dels seus alumnes.
L’equip investigador que ha participat en l’estudi també el formen Margarita Torrente, David Ventura i Paloma Vicens, que també fan recerca al Departament de Psicologia de la URV.
Referència bibliogràfica: Luis Heredia, David Ventura, Margarita Torrente, Paloma Vicens. An 8-week secular mindfulness-based training program for schoolteachers increases dispositional mindfulness, self-reported workplace well-being, visuoconstructive abilities, and processing speed. Mind, Brain, and Education. DOI: https://doi.org/10.1111/mbe.12419