Convocatòries 28/11/2023

Els lingüistes debaten la vigència de l’estàndard de Pompeu Fabra en la planificació lingüística

• Data: Dimarts, 28 de novembre de 2023, a les 11 h
  • Lloc: Sala de graus del campus Catalunya (Av. Catalunya, 35, Tarragona)

Prop d’un centenar de lingüistes es troben a la URV, a Tarragona, aquest 28, 29 i 30 de novembre al VI Col·loqui Internacional “La lingüística de Pompeu Fabra” amb un triple objectiu:

• Reflexionar sobre la vigència en la planificació lingüística actual de la feina de codificació de la llengua catalana que va fer Pompeu Fabra.
  • Posar en relació el procés de planificació del català amb el d’altres llengües per consolidar estàndards i normatives,
  • Fer balanç de la implantació de la nova Gramàtica de la llengua catalana i la nova Ortografia catalana de l’Institut d’Estudis Catalans.

Hi participen nou ponents principals, una vintena de lingüistes que presentaran comunicacions sobre aquestes qüestions i una setantena d’inscrits, en una trobada de tres dies que comença demà dimarts 28 de novembre a les 9:30 h a la sala de graus del campus Catalunya de la URV (Av. Catalunya, 35, Tarragona).

A les 11 h, durant la pausa prevista, els mitjans que ho vulguin poden entrevistar Jordi Ginebra, president del comitè organitzador i professor del Departament de Filologia Catalana de la URV. El programa complet es pot consultar al web del col·loqui.

El Col·loqui Internacional “La lingüística de Pompeu Fabra” té el seu origen a l’any 1998, quan es va posar en comú l’estudi de l’obra de Fabra, però “amb els anys s’ha enriquit l’enfocament, amb la voluntat d’avaluar i valorar els canvis a la normativa de la llengua i a l’estàndard en general”, explica Jordi Ginebra. En aquesta ocasió, un cop transcorreguts set anys de la implantació de la nova gramàtica i la nova ortografia, els lingüistes avaluaran fins a quin punt s’han assimilat aquests canvis.

Les ponències principals seran les següents:

• Carles Castellà (Institut Dertosa de Tortosa), Elga Cremades (Universitat de les Illes Balears), Nicolau Dols (Universitat de les Illes Balears) i Ricard Fité (periodista i lingüista) debatran en una taula rodona «Com apliquem la normativa set anys després?».
  • Miquel àngel Pradilla (Universitat Rovira i Virgili i Institut d’Estudis Catalans), professor i director del Departament de Filologia de la URV, farà la ponència «El català nord-occidental. Una mirada des de la lingüística de les varietats alemanya», en què tractarà l’equilibri entre l’acceptació de les variacions en l’estàndard sense que aquest fet condueixi a l’atomització de la llengua.
  • Anna Pineda (Universitat de Barcelona) abordarà, des d’un punt de vista més pràctic i tècnic, un dels canvis que han estat més conflictius, l’ús de l’acusatiu preposicional en català: «L’acusatiu preposicional en català: de la normativa a l’ús».
  • Neus Nogué (Universitat de Barcelona) farà un cop d’ull general als aspectes pràctics de la nova gramàtica i fins a quin punt respon al plantejament de Fabra: «Pompeu Fabra i la normativa actual».
  • Carla Amorós (Universitat de Salamanca) abordarà els processos de planificació de la llengua castellana amb la ponència «Noves perspectives per a l’estudi del pluricentrisme i la seua aplicabilitat a la llengua catalana» .
  • Henri Boyer (Universitat de Montpeller) farà la ponència inaugural: «La estandarización del francés: de la gramatización de los fundamentos a la estandarización contemporánea. ¿El unilinguismo francés, una ideología por fin inoperante?». Aquest sociolingüista que ha treballat sobre la ideologia de la llengua francesa i la imposició a les varietats del francès.