Notes de premsa 28/11/2025
Creen una caixa d’eines per treballar la perspectiva de gènere a la docència
Els recursos són el resultat del projecte d’innovació docent GEN-CREA per a l'aprenentatge en prevenció i sensibilització enfront la violència de gènere

Els recursos són el resultat del projecte d’innovació docent GEN-CREA per a l'aprenentatge en prevenció i sensibilització enfront la violència de gènere
El disseny curricular i l’avaluació, els entorns d’aprenentatge o el clima a l’aula són aspectes que s’han de tenir en compte en la docència universitària. Incorporar la mirada de la perspectiva de gènere permet identificar diferències, biaixos i altres situacions de desigualtat entre homes i dones que sovint no s’aprecien. Per exemple, les dones solen presentar una autoconfiança menor que els homes, o bé el fet que els homes s’inclinen per les tasques més tècniques i les dones per les tasques d’organització i anàlisi. Són dos casos l’origen dels quals està en el procés socialitzador, la divisió sexual del treball i els estereotips de gènere que s’han perpetuat en la societat.
Això és el que aborda el projecte “GEN-CREA: Co-creació per a l’aprenentatge en prevenció i sensibilització enfront de la violència de gènere”, un projecte d’innovació docent finançat per l’Agència de Gestió d’Ajuts Universitaris a través dels ajuts per a projectes d’innovació per a la millora de la qualitat docent en matèria de violència de gènere (INDOVIG 2023).
La sala Tàpies del Rectorat ha acollit aquesta setmana el seminari multiplicador del projecte amb la participació de PDI, PTGAS, especialistes en igualtat de gènere i innovació docent, i representants d’altres institucions i universitats catalanes. La jornada ha servit per presentar els recursos didàctics centrats en la prevenció de la violència de gènere a les aules i la incorporació de la perspectiva de gènere com a competències transversals a la formació docent a la URV, amb àmbits com l’avaluació, l’entorn o el clima a l’aula. De fet, aquesta caixa d’eines ja s’ha implementat com a prova pilot en les formacions inicials i d’aprofundiment docent al nou professorat lector. Durant el seminari s’ha posat en comú l’aplicació d’aquestes eines des dels diferents perfils.
El projecte destaca per la seva aplicació transversal, per la co-creació de les eines a partir de tallers inicials on s’han detectat necessitats, i per l’acord institucional, ja que GEN-CREA és una sinergia entre la Unitat d’Igualtat, l’Institut de Ciències de l’Educació, el Servei de Recursos Educatius i el Vicerectorat de Política Acadèmica i Qualitat de la URV. Finançat per l’Agència de Gestió d’Ajuts Universitaris, hi han participat Cilia Willem, Toni Pérez-Portabella, Iolanda Tortajada, Víctor Merino, Barbara Biglia, Manuel Fandos, Virginia Miravé i Gio Gonzales. Els recursos ja són accessibles a la pàgina web www.gencrea.org amb la idea de fer extensiu el seu ús.
