Notes de premsa 05/07/2024
El professorat de la URV s’uneix per resoldre dos grans reptes de la docència: la incorporació de la IA i la interdisciplinarietat
Més de 150 participants intercanvien bones pràctiques i coneixen els primers resultats de les dues xarxes estratègiques en la Jornada d'Innovació Docent 2024 de la URV
Més de 150 participants intercanvien bones pràctiques i coneixen els primers resultats de les dues xarxes estratègiques en la Jornada d'Innovació Docent 2024 de la URV
La introducció de les noves eines d’intel·ligència artificial (IA) en la docència i la formació interdisciplinària dels estudiants perquè aprenguin a resoldre problemes reals i complexes són dos dels majors reptes actuals de l’àmbit educatiu. Per això l’Institut de Ciències de l’Educació de la URV (ICE) ha impulsat dues xarxes estratègiques en què professorat i personal tècnic col·laboren per crear els recursos que permetran implementar a les aules i sistematitzar tant l’ús de la IA com la docència interdisciplinar.
Toni Pérez Portabella, director de l’ICE, va explicar durant la Jornada d’Innovació Docent 2024 de la URV que aquest curs 2023-24 s’han posat en marxa aquestes xarxes per plantejar-se i proposar conjuntament solucions als reptes i integrar-les en les pràctiques i polítiques docents de la Universitat.
La Jornada d’Innovació Docent, que va tenir lloc el 2 de juliol al campus Catalunya, té per objectiu compartir coneixements i enriquir la docència a la Universitat i a la resta d’etapes educatives. Per això el professorat de la URV i dels centres educatius van mostrar els 32 projectes d’innovació docent que han dut a terme el darrer curs, relacionats amb la simulació i els entorns d’aprenentatge, el desenvolupament professional, els recursos digitals, les estratègies d’avaluació i la competència multilingüe, entre d’altres. D’aquests, 25 eren el resultats de les convocatòries d’innovació docent que fa l’ICE i set eren projectes que han rebut els Ajuts Pont de l’ICE i el Consell Social de la URV i hi participen conjuntament docents universitaris i d’altres etapes educatives.
La intel·ligència artificial en el dia a dia
“De la mateixa manera que ara ens sembla impensable treballar i fer docència sense Internet, la intel·ligència artificial s’acabarà incorporant en el dia a dia”, explicava Roser Cuesta, professora del Departament d’Infermeria i membre de la xarxa d’innovacions metodològiques, en la Jornada d’Innovació Docent. És partint d’aquesta base que la xarxa coordinada per Daniel Schorn i Jokin Ezenarro, professors del Departament de Química Analítica i Química Orgànica, oferirà al personal docent diverses guies i recursos que els guiaran en la implementació les eines d’IA el proper curs. Aquest és el cas d’una guia de prompting (la manera d’interactuar i donar instruccions a les eines d’IA), que va explicar Jaume Capdevila, tècnic del Departament de Química Analítica i Química Orgànica, en la jornada.
Són fruit del treball dels diferents equips en què s’ha organitzat la xarxa i que es plantegen les implicacions ètiques de les noves metodologies, quines eines es poden utilitzar i com cal fer-ho, entre d’altres qüestions.
Es donarà resposta així al que ja s’ha detectat en una enquesta inicial al professorat: “Els riscs que percep majoritàriament és la falta de preparació i els dubtes ètics”, va explicar Luis Marqués, professor del Departament de Pedagogia i membre de la xarxa, durant la presentació. Per contra, els docents veuen en l’ús de la IA dos beneficis clars: la millora de l’eficiència de les tasques docents i la creació de contingut educatiu.
Professionals formats en l’abordatge interdisciplinar dels reptes socials
M. Dolores Jiménez, directora del Departament de Filologies Romàniques, coordina junt amb Judith Balanyà, professora del Departament de Pedagogia i tècnica del Servei de Recursos Educatius, la xarxa d’interdisciplinarietat en l’àmbit de la docència. Explica que el desafiament és “convèncer els futurs professionals, que són els estudiants d’ara, de la necessitat d’afrontar els grans reptes de la societat des de punts de vista diferents”. D’aquí la importància de formar-los en la integració de diferents disciplines a l’hora de desenvolupar solucions.
Per fer-ho estan desenvolupant una guia didàctica per al professorat i el curs vinent es farà una prova pilot amb diversos professors i estudiants, que elaboraran Treballs de Fi de Grau interdisciplinaris. Així, per exemple, dos o més estudiants de graus diferents hauran de treballar conjuntament en un TFG que respondrà a un repte social real, aportant els coneixements de cada disciplinar per a un resultat integrat. L’experiència del proper curs s’avaluarà i es transformarà en una guia metodològica.
Judith Balanyà explica que aquesta forma d’ensenyar i aprendre “fa que l’experiència sigui més significativa per als estudiants i, a més, reflecteix la realitat laboral, en què els equips de treball els integren persones de perfils professionals diferents”.
A més de la prova pilot, aquesta xarxa posarà a disposició de professorat i estudiants un catàleg de temes per a TFG i està recollint informació per elaborar un mapa de la interdisciplinarietat i detectar les àrees que ja hi estan treballant com també aquelles que no ho fan a través de l’enquesta per a professorat que impulsa accions que fomenten la connexió entre disciplines o àrees de coneixement.
També és oberta l’enquesta per detectar les iniciatives que integren la intel·ligència artificial com a eina de suport a l’aprenentatge.