Notes de premsa 25/11/2022

La Unitat d’Igualtat rep 16 denúncies d’assetjament, agressió sexual o conducta de menyspreu en tres anys

Les víctimes poden denunciar a través de la Unitat d'Igualtat o de la responsable d'igualtat de cada centre

Pancarta al campus Sescelades amb accés al Protocol de prevenció i actuació en l’àmbit de violències masclistes i contra LGTBI a través de QR. També s'hi pot accedir a través dels punts lila que hi ha als diferents campus de la URV.

El novembre de 2019 va posar-se en funcionament el Protocol de prevenció i actuació en l’àmbit de violències masclistes i contra LGTBI que afecta l’Estudiantat de la URV, el procediment que el col·lectiu d’estudiants pot activar amb motiu de qualsevol manifestació de violència, discriminació o assetjament sexual per raó de sexe, orientació sexual, identitat o expressió de gènere que els afecti i que sigui causada per qualsevol membre de la comunitat universitària. Des d’aleshores, la Unitat d’Igualtat ha recollit 16 denúncies, 15 des de 2019 fins a 2021 i 1 aquest any.

La meitat de les denúncies han estat per assetjament sexual, 3 han estat per agressions sexuals, 4 per conductes de menyspreu cap a les dones, i 1 per assetjament per raó de sexe. En tots els casos les persones denunciades han estat homes, 6 dels quals estudiants, 5 del Personal Docent i Investigador i 5 que no pertanyien a la comunitat universitària. La gran majoria de denúncies, 12, han estat individuals, i 4 han estat col·lectives.

Totes elles van activar el protocol o bé a través de la persona responsable d’Igualtat del centre on estudien i persones de referència, com ara els delegats de curs o responsables d’ensenyament, o bé directament a través del formulari que facilita la Unitat d’Igualtat en el seu web, on també es pot consultar el protocol.

Totes les denúncies són valorades per la Comissió d’Intervenció en Casos de Violència que Afecti l’Estudiantat. A continuació, la persona instructora del cas es posa en contacte amb les persones denunciants per escoltar el motiu de la denúncia i explicar el protocol que se seguirà a partir del moment que s’activa, així com també es posa en contacte amb la víctima un psicòleg o psicòloga, i s’informa i acompanya sobre el procediment. Un cop valorat el cas, la comissió pren les mesures oportunes per sancionar la persona denunciada segons el règim disciplinari de la Universitat.

Aquestes mesures van des de la pèrdua del dret a l’avaluació de la totalitat o part de les assignatures matriculades fins a l’expulsió temporal de la Universitat quan l’agressor és un estudiant. Si la persona denunciada és personal de la Universitat, les sancions es determinen en funció de la gravetat, la intencionalitat i la relació de poder amb la víctima.

25N, Dia Internacional per l’Eliminació de la Violència vers les Dones

La URV s’ha adherit al manifest de la Comissió Dones i Ciència del Consell Interuniversitari de Catalunya, que aquest any denuncia “l’augment del ciberassetjament i les violències digitals envers les dones, els casos de submissió química i els feminicidis de tot tipus”. En aquest sentit, senyala que “les universitats i els centres de recerca de Catalunya tenen una responsabilitat social en clau de passat, present i futur, que requereix un compromís feminista urgent de transformació íntegra amb perspectiva de gènere aquí i arreu.”

La Universitat també s’ha adherit al manifest de la CRUE (Conferència de Rectors de les Universitats Espanyoles), que considera l’educació prioritària en la lluita contra la desigualtat i contra la violència de gènere. “Per això, hem de reforçar la recerca, indispensable per conèixer en profunditat les causes de les violències i oferir solucions que contribueixin a l’eradicació de les violències i a la reparació de les víctimes.”