Notes de premsa 17/12/2024

El projecte “Aperitius de Ciència” es reinventa amb estovalles científiques per a restaurants i cafeteries

La iniciativa porta la divulgació científica a establiments d'hostaleria, per apropar el coneixement científic a la ciutadania i fomentar converses sobre ciència basades en informació rigorosa

La iniciativa Aperitius de Ciència, que va néixer per fer divulgació científica a través de sotagots repartit a terrasses de bars, es reinventa. Aquesta setmana ja es poden trobar bars de la demarcació i a les cafeteries dels campus de la Universitat Rovira i Virgili el nou format d’aquesta iniciativa: estovalles de paper reciclat amb missatges sobre temes quotidians que expliquen algun concepte científic d’interès amb l’aval d’investigadors i investigadores de la URV experts en la matèria. La iniciativa està impulsada per la Unitat de Comunicació i Divulgació de la Ciència de la URV.

El projecte és una readaptació de la iniciativa que va arrencar l’any 2022, llavors a través de sotagots científics que es repartien a les terrasses dels bars. La iniciativa té per objectiu portar la ciència a aquests espais de socialització i fomentar noves converses sobre ciència basades en informació rigorosa. Els sotagots plantejaven una afirmació o una frase relacionada amb el fet de prendre alguna cosa i, a través d’un codi QR, es podia accedir a un article divulgatiu que aprofundia en el tema. Ara s’ha revisat i actualitzat tot aquest material per estendre la difusió a nous espais: campus universitaris, instituts, cafeteries d’hospitals i establiments de restauració de tota la demarcació.

Les estovalles tenen un codi QR a través del qual s’accedeix a un article divulgatiu ampliat.

En total hi ha 19 models diferents que expliquen “quant val aquesta consumició” per parlar sobre la inflació que afecta a la pujada de preus, “vermut, musclos i plàstics” per parlar sobre la presència de microplàstics al medi marí; “el teu consum afecta el canvi climàtic”, per explicar que el sistema alimentari és responsable d’un terç de les emissions globals de gasos d’efecte hivernacle o “en un refresc també hi ha nanotecnologia” per parlar sobre la presència dels nanoadditius encapsulats són alguns dels exemples d’aquesta campanya.

El projecte ha rebut el finançament de la Fundació Espanyola per a la Ciència i la Tecnologia (FECYT)-Ministeri de Ciència i Innovació. i de la Diputació de Tarragona.

Print Friendly, PDF & Email
Subscriu-te als butlletins de la URV