09/05/2018

Nune Ayvazyan, doctora per la URV: “El treball en xarxa m’ha obert moltes portes durant el doctorat”

21 doctorands del programa en Estudis Humanístics exposen en unes jornades la seva recerca per intercanviar coneixements i resoldre problemes a través de la interacció amb els companys

Nune Ayvazyan, doctora per la URV, durant la conferència sobre les dificultats i fites dels estudiants de doctorat.

El programa de doctorat en Estudis Humanístics ha organitzat la quarta edició de les Jornades del doctorand els dies 7 i 8 de maig, en què els estudiants de doctorat expliquen algun dels aspectes de la seva tesi públicament. Malgrat que els àmbits són diversos, molts aspectes són comuns des del punt de vista metodològic,  per això l’intercanvi de coneixements els permet resoldre problemes amb què es troben durant la recerca, segons explica Maria Bargalló, que coordina el programa de doctorat. Nune Ayvazyan ja ha passat per aquest procés d’elaboració de la tesi i enguany rebrà el premi extraordinari de doctorat. Per això va oferir una xerrada en la que va explicar que cal ser als llocs on es troben les persones que poden donar oportunitats: “El treball en xarxa m’ha obert moltes portes durant el doctorat”.

Durant les jornades, un total de 21 doctorands van exposar en franges de quinze minuts aspectes específics de la seva tesi i van sotmetre’s a les preguntes i debat dels companys. D’aquesta manera poden resoldre problemes concrets del procés de recerca amb les aportacions d’altres doctorands. Per a Maria Bargalló, les jornades serveixen al investigadors “per entrenar-se per a la difusió de la recerca adreçada a un públic específic”.

Les jornades també van comptar amb l’experiència de dues doctores per la URV del programa en Estudis Humanístics: Elga Cremades, que és professora de català a la Masaryk University de Brno, a la República Txeca, i Nune Ayvazyan, que s’ha especialitzat en traducció i ha participat en diversos projectes europeus. Ayvazyan va remarcar precisament la importància de formar part dels equips de projectes finançats amb fons europeus, perquè donen una sèrie d’oportunitats als doctorands que d’una altra manera seria difícil accedir, com ara els contactes i la cobertura dels costos de viatges i estades.

Un moment de les IV Jornades del doctorand.

En la conferència “Les dificultats i fites de l’estudiant de doctorat: les persones són la clau”, Ayvazyan va ressaltar la rellevància de ser als congressos, reunions de treball i trobades internacionals en què participen referents d’un àmbit científic: “Has de ser-hi físicament per saber qui són i estrènyer-los la mà; qui sap si podran oferir-te un projecte interessant”. La doctora per la URV va explicar que en una d’aquestes trobades, un soci de projecte va oferir-li feina, la qual cosa indica que “els investigadors et segueixen i saben qui ets, encara que pensis que no”.

Per a ella, treballar en un projecte i fer la tesi va ser “com fer dues tesis alhora”. D’aquí la seva recomanació a participar en recerques de nivell europeu que involucren socis d’altres països. A més a més, també va recomanar als seus companys estar alerta de les beques que es fan públiques però que sovint no es coneixen gaire, ja que això li va permetre, per exemple, obtenir una beca de 4.200 euros de la Societat Econòmica Barcelonesa i fer una estada de doctorat al Middlebury Institute of International Studies, a Califòrnia, Estats Units.

Finalment va animar-los i a pensar que tots els doctorands recorren un camí similar, amb dubtes i ansietat, però “l’important -va concloure- és no quedar-se encallat, sinó fer xarxa, que és d’on surten les oportunitats”.