12/04/2023

L’ONG Kolam i la URV impulsen un projecte per millorar les condicions socials i educatives de nens i nenes de l’Índia

Han habilitat una biblioteca a la casa d'acollida que gestiona l'entitat amb llibres, ordinadors i accés a Internet per reforçar l'aprenentatge dels infants escolaritzats tard

Els llibres faciliten l'aproximació a la lectoescriptura dels infants d’Udaipur, a l'Índia.

L’ONG Kolam amb la col·laboració de la URV Solidària a través del programa d’ajuts a projectes de cooperació, ha posat en marxa un projecte per millorar la vida dels nens i nenes en risc de vulnerabilitat d’Udaipur, a l’Índia. La iniciativa permet incorporar eines digitals per millorar l’educació dels infants de la casa d’acollida de l’ONG durant l’any escolar.

El context social i econòmic d’aquests nens i nenes fa que no només tardin més en ser escolaritzats, sinó que també dificulta l’adquisició de coneixements de les matèries educatives. Per aquest motiu l’ONG fundada per Víctor López i Raquel Agorreta, en col·laboració amb Luis Miguel López, professor del Departament Públic de la URV, han habilitat un espai amb material a l’aula-pont de la casa d’acollida. L’han condicionat com a biblioteca, amb llibres nous, ordinadors i accés a Internet. També s’ha entregat material didàctic a la comunitat que viu als suburbis del barri de Badgaon d’Udaipur.

Pel que fa a les lectures, s’han escollit llibres que s’adaptin a totes les edats, perquè cada infant triï la lectura que li resulti més còmoda. Això és perquè els nens i nenes són matriculats a les classes que els pertoca per edat sense tenir en compte la seva escolarització prèvia, per aquest motiu, des del projecte es vol contribuir a que els infants aprenguin al seu ritme. Els llibres contenen il·lustracions i tenen un vocabulari senzill per facilitar l’aproximació a la lectoescriptura, ja que molts presenten dificultats en la motricitat fina i en l’escriptura a causa del retard en l’escolarització.

Biblioteca i aula d'informàtica de l'ONG Kolam, a l'Índia, amb el suport de la URV.
Biblioteca i aula d’informàtica de l’ONG Kolam, a l’Índia, amb el suport de la URV.

La situació socioeconòmica de les famílies dels infants que viuen a la casa d’acollida fa que hi hagi infants i adolescents sense cap coneixement digital. Perquè entrin en contacte amb les TIC, s’ha habilitat un espai amb diferents ordinadors portàtils i connexió a internet, i dos cops per setmana un professor fa classes d’informàtica.

Amb aquestes accions, Kolam pretén prevenir el treball infantil oferint eines i recursos per a l’estabilitat i el seguiment escolar i futures insercions laborals amb altres programes de l’entitat. Un grup d’estudiants de la URV van deixar constància de la feina de la ONG a través del documental “Mirades de futur” que van produir per al seu Treball de Fi de Grau, i que signen Santiago Saez, Marta fortuny, Maria Fabregat, Jan Gonzalo, Anna Fabregat i Maria Garcia.

Oberta la convocatòria de projectes de cooperació 2022-23

La URV Solidària ha obert la convocatòria 2022-23 de projectes de cooperació internacional per al desenvolupament que impulsen membres de la Universitat en diferents països del Sud. Els membres de la comunitat URV que vulguin presentar iniciatives poden fer-ho fins al proper 10 de maig a través del web de la URV Solidària. La darrera edició va comptar amb un finançament de 40.000 euros que va permetre impulsar dotze projectes de diferents àmbits, des dels drets humans a l’educació, l’assistència mèdica o la transferència sobre desenvolupament turístic.