03/09/2024

Tarragona reuneix els principals experts mundials en l’estudi dels ratpenats

Més de 400 investigadors i investigadores de 45 països participen en un congrés que té lloc fins divendres al Palau de Congressos i que compta amb la presència de l'IPHES i té el suport de la URV, que col·labora en l’organització

Una de les primeres sessions del congrés sobre ratpenats

El Palau de Congressos de Tarragona acull des de dilluns i fins aquest divendres 6 de setembre el 16è Congrés Europeu de Recerca de Ratpenats (EBRS 2024). L’objectiu de la trobada, en què Tarragona pren el relleu de Turku (Finlàndia), seu de l’anterior simposi, és posar en comú les línies de recerca i els descobriments científics duts a terme a Europa els darrers anys.

De totes maneres, el congrés no es limita al marc europeu, ja que són investigadors i investigadores dels cinc continents els que comparteixen recerques i experiències a Tarragona. L’esdeveniment està organitzat pel Grup de Recerca de Biodiversitat i Bioindicadors (BiBio) del Museu de Ciències Naturals de Granollers i compta amb el suport de la Universitat Rovira i Virgili, que col·labora en l’organització. En el congrés hi participa personal investigador de l’Institut Català de Paleoecologia Humana i Evolució Social (IPHES), que té una línia de recerca en aquest tema.

Aspecte general del Palau de Congressos durant una de les sessions

Els ratpenats representen el segon grup de mamífers més divers del planeta, amb més de 1.400 espècies que tenen un paper ecològic transcencental en els ecosistemes, ja que moltes d’elles són indicadores de la qualitat dels rius i els boscos. A més, se’ls considera grans controladors de plagues d’insectes que afecten l’agricultura, grans depredadors de mosquits transmissors de malalties i, a continents com ara Àmerica, Àfrica i Àsia, importants pol·linitzadors i dispersors de llavors.

Durant el congrés es discutiran problemàtiques com ara les mesures per afrontar la mortalitat dels ratpenats en parcs eòlics, les polítiques de millora de les seves poblacions en zones agrícoles per incrementar la pressió sobre insectes plaga, la gestió d’hàbitats en front al canvi climàtic i la protecció i gestió de les coves naturals i mines, on es refugien per criar.

Subscriu-te als butlletins de la URV