18/05/2018
Una jornada tracta les estratègies de professionalització docent en diversos països
Els experts debaten el perfil de la formació inicial, les metodologies a l'aula, el paper de la universitat en la formació permanent dels mestres i la internacionalització
Els experts debaten el perfil de la formació inicial, les metodologies a l'aula, el paper de la universitat en la formació permanent dels mestres i la internacionalització
La Facultat de Ciències de l’Educació i Psicologia (FCEP) va organitzar el 17 de maig una jornada per difondre les experiències internacionals en la formació de docents amb l’objectiu de conèixer les estratègies que se segueixen en diferents països, analitzar què aporten les xarxes acadèmiques, conèixer com s’aborda la revalorització de la funció docent i analitzar com es valora l’impacte de la innovació. A l’acte van assistir-hi diversos experts, alguns dels quals d’àmbit internacional, com David Powell, director de The Huddersfield University Distributed Centre for Excellence in Teacher Training, un centre per a la formació de professorat d’Anglaterra.
Powell va parlar dels reptes que tenen els docents, quins aspectes cal tenir en compte per ser un bon mestre i les diferents fases per al desenvolupament de la professió. En termes generals, resumeix Luis Marqués, degà de la FCEP, “als diferents països tenim els mateixos problemes: el debat sobre el perfil de la formació inicial, el pes de la pedagogia i el del contingut, les metodologies a l’aula, i el rol del professorat”. En la conferència de David Powell s’hi van constatar algunes diferències entre el sistema educatiu anglosaxó i l’espanyol, com ara el concepte d’aula, que a Anglaterra s’entén com un espai més obert, o el paper de la universitat en el procés de formació continuada, que a l’Estat està en procés de canvi.
La FCEP va organitzar la jornada “Experiències internacionals en la formació de docents: professionalització i treball en xarxa” en el marc del Programa de Millora i Innovació de la Formació de Mestres, un òrgan de coordinació de les universitats catalanes amb la funció de millorar la formació inicial de mestres. Entre les accions del programa hi ha la convocatòria de beques de mobilitat internacional per a professorat universitari dels graus de mestres. Precisament sobre la importància de la internacionalització va parlar-ne la directora del Centre Internacional de la URV, Marina Casals, que va reflexionar sobre les diferències dels sistemes educatius: “El que fa la diferència és la consideració que es té dels mestres a cada cultura”.
La jornada també va comptar amb una taula rodona sobre internacionalització, en la que van participar-hi membres de la comunitat educativa amb experiència internacional per abordar els problemes i oportunitats que ofereixen les accions de mobilitat i de col·laboració internacional entre entitats educatives.