09/06/2023

Estudiants i personal voluntari de la URV reparen ordinadors per donar-los a centres educatius

És una iniciativa de la URV Solidària per col·laborar amb la xarxa Labdoo en la reducció de la bretxa digital educativa tant al territori i com en altres països

Estudiants i professors d'enginyeria reparant i sanejant diversos portàtils al CRAI Sescelades.

La URV Solidària va organitzar dimarts la segona marató de sanejament de portàtils en desús pel projecte solidari SustainComp amb la participació de diversos estudiants i professors de l’àmbit de l’enginyeria. La iniciativa tracta de reduir la bretxa digital educativa a través de la recollida i reparació d’ordinadors per a centres educatius que ho necessiten. La proposta s’ha fet de forma conjunta amb la xarxa social mundial Labdoo, que coordina els processos i lliurament del material.

Tot i que la iniciativa és duu a terme durant tot l’any, durant els dies 5 i 6 de juny s’ha fet una crida al personal i estudiantat de la Universitat perquè qui tingués un dispositiu que no utilitzava i li volia donar una segona vida, el podia donar. En la marató de dimarts els estudiants voluntaris van reparari carregar amb programari educatiu els equips que van arribar, prop d’una trentena de portàtils. Hi van participar estudiants i professors voluntaris, la major part del grau en Enginyeria Informàtica, però també d’altres graus.

És el segon any que s’ha fet aquesta crida per a la recollida dels dispositius, però la URV Solidària i el professorat d’Enginyeria Informàtica de la URV ja fa diversos anys que col·labora amb la xarxa Labdoo, una xarxa social internacional i humanitària, que ha arribat a més de 135 països, ajudant prop de sis-cents mil estudiants.

Voluntaris que transporten els ordinadors

No només la reutilització de portàtils, sinó també el transport d’aquests es fa amb voluntaris. Labdoo entrega els ordinadors portàtils a persones que han de viatjar per altres finalitats a un dels països que reben material, de manera que no es generen emissions de CO2 addicionals. És per això que els dispositius que es recullen són portàtils per comptes d’ordinadors de sobretaula, que requereixen més components que ocupen espai.

Per primer cop, la xarxa Labdoo, que era una xarxa internacional, també està lliurant equipament en l’àmbit local perquè existeix també una bretxa digital gran al territori, ja que molts infants no es poden permetre comprar un ordinador i, per tant, no poden seguir els seus estudis.

El responsable de la URV Solidària, Joan Fuster, comenta que “s’aprofita tot el material que arriba, i tot i que alguns dispositius costen molt de reparar, suposen un repte pels estudiants d’enginyeria informàtica”. També afegeix que en algun cas s’ajunten peces de diversos portàtils obsolets, per així poder-ne fer un que es pugui utilitzar.

Fuster també destaca que aquest projecte suposa una gran motivació pels estudiants: “En alguns casos ho fan pel repte informàtic que suposa, però també hi participen per conscienciació social o mediambiental”.