26/06/2018
L’espai d’aprenentatge dels Horts Socials i el professor Albert Fabregat reben els premis a la Qualitat Docent
Els guardons que lliura el Consell Social de la URV en la modalitat individual i col·lectiva reconeix l'esforç del professorat per millorar la qualitat de la docència mitjançant la innovació
Els guardons que lliura el Consell Social de la URV en la modalitat individual i col·lectiva reconeix l'esforç del professorat per millorar la qualitat de la docència mitjançant la innovació
El jurat del Premi Consell Social URV a la Qualitat Docent ha guardonat els projectes “Docència amb valor afegit” del professor de l’ETSEQ Albert Fabregat, en la modalitat individual, i, en la modalitat col·lectiva, “Horts socials a la URV: l’educació ambiental per a la innovació social”, un projecte interdisciplinari que ha involucrat professors i estudiants de deu dels dotze centres de la Universitat en experiències pràctiques d’aprenentatge servei. Es tracta de la divuitena edició dels premis, que tenen la finalitat d’identificar i reconèixer l’esforç del professorat de la URV per millorar la qualitat de la docència mitjançant la innovació en els mètodes docents aplicats.
Albert Fabregat va proposar-se en el seu projecte millorar el procés d’ensenyament i aprenentatge en l’assignatura de Tecnologia Mecànica que es fa al tercer curs del Grau en Enginyeria Mecànica per poder-la fer més motivadora per a ell i per als seus alumnes. Per fer-ho va combinar dues metodologies: la ludificació amb dispositius mòbils de les classes magistrals i l’experiència d’aprenentatge i servei basada en un projecte de col·laboració amb alumnat i professorat de Cicles Formatius de l’àmbit de la Fabricació Mecànica. Es tractava de fer les classes més dinàmiques i motivadores, en què els estudiants tinguessin un paper més actiu, i millorar l’aprenentatge del projecte de l’assignatura i això ho va aconseguir mitjançant l’ús d’una aplicació mòbil a través de la qual anava fent preguntes als seus alumnes sobre el que estava explicant i els posava a prova, fent-los competir també entre ells. Pel que fa al projecte d’aprenentatge i servei els universitaris van treballar de manera conjunta amb estudiants d’un institut que es van encarregar de fabricar els seus dissenys, demostrant així la viabilitat de fer projectes conjunts entre la Universitat i la formació professional.
Pel que fa al projecte Horts Socials de la URV, creats l’any 2015 com a espai social i ambiental d’aprenentatge, s’ha fet amb la col·laboració d’un equip de professors interdisciplinari de diverses titulacions de la Universitat: Àngels Galiana, Maria Marqués i Susana Borràs, de la Facultat de Ciències Jurídiques; Toni Pérez-Portabella, Maoz Eliakim i Rosa Tamarit, de la Facultat de Lletres; Clara Salueña, de l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria Química; Carles Barberà, de l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria; Núria Ruiz de la Facultat de Química i Rosalia Cascón, de la Facultat d’Economia i Empresa.
A través d’aquest espai d’aprenentatge experimental i pràctic, els estudiants dels deu centres involucrats han desenvolupat diverses activitats d’aprenentatge i servei. Per exemple, els estudiants d’Arquitectura hi han fet treballs topogràfics i de plànols, els estudiants de Dret han elaborat les normes de bones pràctiques, els d’Enginyeria han fet l’assessorament de l’adequació dels terrenys, disseny del rec i l’optimització dels recursos hídrics, els d’Economia han fet el pla de la gestió i viabilitat de recursos del projecte, els de Nutrició han creat tallers per als participants dels horts sobre l’educació nutricional i els beneficis dels productes de proximitat, els d’Educació han dissenyat activitats adreçades a centres d’educació secundària, i els de Comunicació Audiovisual han fet la producció de material audiovisual per fer divulgació del projecte.
Així, tots dos projectes utilitzen la metodologia de l’Aprenentatge Servei (APS), que integra el servei a la comunitat amb l’aprenentatge de continguts, competències, habilitats o valors a partir de la pràctica reflexiva. Cadascuna de les dues modalitats del premi està dotada amb 3.500 euros, i a més a més, els guardonats seran els candidats de la URV a les distincions Jaume Vicens Vives, que atorga cada any la Generalitat de Catalunya.
El Jurat del premi, format per Joan Pedrerol, Josep Canício, Antoni Carreres, Sara Gimeno, Montse Giralt, Robert Vendrell, Joaquim Via i Jordi Gavaldà, reunit el 18 d’abril, va fer constar la qualitat dels treballs presentats pels altres candidats i els anima a continuar la seva tasca docent i a participar en les properes convocatòries. Aquest dilluns s’ha fet el lliurament del premi en un acte durant el qual tant la rectora de la Universitat, María José Figueras, com el president del Consell Social, Joan Pedrerol, han ressaltat la qualitat dels projectes presentats.