26/04/2017

La iconografia medieval com a recurs narratiu, a estudi en un Seminari

Els dies 19 i 26 d'abril es va tractar del patrimoni medieval de la iconografia i de la seva influència en la creació artística contemporània, al campus Catalunya

Més de setanta persones van participar en el Seminari: La iconografia com a recurs narratiu en l’Edat Mitjana i en l’actualitat. Organitzat per l’assignatura d’Iconografia del grau d’Història i Història de l’Art i obert a tothom, hi van assistir principalment estudiants de tots els cursos del grau i professorat de secundària.

El Seminari, dividit en dos blocs, va tractar en la primera jornada del dia 19 d’abril de la iconografia des del punt de vista acadèmic, posant-la en context: de les topografies o els llocs on aquestes imatges es mostraven, dels promotors, de qui les pagava o finançava, i de les audiències, o qui havia d’observar-les. Van intervenir quatre especialistes reconeguts: Gerardo Boto (UdG) sobre : “Topografia icónica en las iglesias románicas. Mensajes con y sin relato”. Francesca Español  (UB) ha parlat de: “La traducció figurativa d’un episodi funerari. El córrer les armes”; Marc Sureda (Museu Episcopal de Vic) ha explicat: “Les ubicacions de la Verge. Notes de la topolitúrgia mariana a Catalunya”; i Justin Kroesen (University Museum of Bergen, Noruega) s’ha centrat en: “El Santo Sepulcro en el arte y la liturgia medievales”. Aquesta primera jornada formava part de la Setmana de les Humanitats, que va tenir lloc durant la setmana de Sant Jordi, els dies 18 i 19 d’abril a la Facultat de Lletres.

En el segon bloc, dimecres 26 d’abril, el tema era la influència del patrimoni medieval en la creació artística contemporània. Van intervenir creadors del territori, que van aportar la seva visió sobre el tema. Antonio Gómez, joier i propietari de la Joieria Personal de Tarragona, va presentar: “La riqueza patrimonial de la Tarragona medieval como punto de inspiración para un artista: entre el rigor y la creatividad”. David Callau, artista i propietari de la galeria 7d’Art de Cambrils, va explicar: “Icones i imatges religioses en la meva pintura actual: punts d’encontre i de conflicte”. I Josep Maria Rosselló, artista i pintor de Tarragona, va intervenir sobre: “La pintura medieval enfront la contemporània. El romànic com a referent”.

Va dirigir el seminari la professora Marta Serrano, que imparteix l’assignatura d’Iconografia, i el va coordinar la doctoranda Xènia Granero. Per fer-ho van comptar amb la col·laboració de l’AGAUR, el grup de recerca Edificis i escenaris religiosos medievals de la Corona d’Aragó, de TEMPLA Taller d’Estudis Medievals, i per part de la URV de Departament d’Història i Història de l’Art, del programa de doctorat en Estudis Humanístics i de la Facultat de Lletres.

 

 


Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.

*