02/05/2017

La URV i l’Associació Jove Gitana de Tarragona treballaran per afavorir la formació universitària del col·lectiu

Els joves de la comunitat gitana deixen d’estudiar quan superen l’ensenyament obligatori

A l’esquerra, el president de l’ l’Associació Jove Gitana de Tarragona Miguel Buñuales, després de signar el conveni amb el rector de la URV Josep Anton Ferré.

La URV i l’Associació Jove Gitana de Tarragona s’han proposat impulsar iniciatives per afavorir la formació universitària d’aquesta minoria ètnica. Els joves deixen d’estudiar quan superen l’ensenyament obligatori. Aquest fet és una realitat que cal pal·liar. Amb aquesta finalitat, la Universitat Rovira i Virgili (URV) i l’ Associació Jove Gitana de Tarragona (AJGT) han signat un conveni marc de col·laboració.

La firma de l’ acord ha tingut lloc recentment a la Universitat i va anar a càrrec del rector, Josep Anton Ferré, i del president de l’AJGT, Miguel Buñales. Tenint en compte que la URV és una institució dedicada a la prestació del servei públic de l’educació superior i de la investigació, mitjançant la docència, la recerca i l’extensió universitària, i que l’AJGT és una associació que desenvolupa activitats adreçades a la comunitat gitana i especialment als més joves, ambdues parts promouran activitats i eines per enfortir el procés educatiu i laboral de la joventut gitana.

Per treballar en aquest línia, una de les iniciatives que es contempla és la creació de nous programes APS (Aprenentatge i Servei) per tal de donar suport i reforç a joves que puguin ser capaços d’iniciar estudis universitaris. La URV, per la seva Responsabilitat Social, es pot fer càrrec d’atendre la informació i formació a pares i mares (sobretot mares) perquè, per exemple, no treguin als seus fills i filles de l’escola en etapes clau com ara els primers cursos d’ESO, afavorint així que puguin optar després a ser universitaris.

El rector i el president de l’Associació signant el conveni, acompanyats de Jesús Domingo i Ainoa Carbonell, vicepresident i membre de l’Associació, respectivament.

El poble gitano s’adapta i evoluciona segons les necessitats. Fins ara, un alt percentatge de dita població s’ha dedicat a la venda ambulant com a ofici principal, amb la qual cosa els joves no tenien una necessitat de cursar estudis universitaris, ja que coneixien perfectament l’ofici al qual es volien dedicar. Però actualment, aquesta activitat laboral va a la baixa i no resulta econòmicament rentable, donades les dificultats per a competir, especialment amb el mercat xinès.

“Així doncs, ha arribat el moment d’adaptar-se necessàriament al canvi, de renovar-se, de fer-se un lloc a l’ampli ventall de possibilitats que ofereix la societat. I aquesta és, actualment, la tasca i objectiu principal de l’Associació Jove Gitana de Tarragona: buscar les aliances i el suport necessari per dur  terme actuacions d’èxit que permetin fer aquest salt qualitatiu en la vida dels joves gitanos i gitanes”, explica Miguel Buñales.

En aquest sentit,  “la sensibilització als nois i noies gitanos i als seus familiars de la necessitat d’estudiar com a única via per entrar a un mercat laboral tan exigent és la nostra prioritat. L’obtenció del GESO (Graduat en Educació Secudària Obligatòria) com a punt de partida, i l’especialització en un sector, ja sigui a través de la formació professionalitzadora o dels estudis universitaris és el que ens marquem com a objectiu”, afegeix el president de l’AJGT.