23/05/2025
Acord del sistema universitari per igualar tots els graus i màsters habilitants amb el preu més baix
La mesura ha de servir per millorar les condicions d’accés a la universitat dels estudiants amb situacions socioeconòmiques més desfavorables

La mesura ha de servir per millorar les condicions d’accés a la universitat dels estudiants amb situacions socioeconòmiques més desfavorables
Tots els graus i màsters habilitants, els necessaris per exercir una professió específica, de les universitats públiques tindran el mateix cost, amb el preu per crèdit més baix, i s’aplicarà una nova rebaixa del 30% per a la resta de màsters no habilitants el pròxim curs acadèmic 2025-26. Aquesta és la proposta que ha obtingut l’informe favorable de la Junta del Consell Interuniversitari de Catalunya (CIC), òrgan de coordinació del Govern i les dotze universitats catalanes, que es va reunir el passat 23 de maig a l’Abadia de Montserrat. La consellera de Recerca i Universitats, Núria Montserrat, n’ha informat prèviament en la reunió de la Conferència General del CIC, que inclou un ampli ventall de representants de la comunitat universitària i de la societat civil i que té una funció d’assessorament respecte a les polítiques universitàries.
En el cas del preu per a graus i màsters habilitants s’aplicarà el coeficient més baix, de 17,69 euros per crèdit. D’aquesta manera, els graus passen a tenir un sol preu i desapareix la classificació en funció de l’experimentalitat que regia fins ara fixant dos coeficients diferents. Pel que fa als màsters no habilitants, l’acord preveu aplicar una nova rebaixa del 30% i el preu per crèdit passarà de 27,67 a 19,37 euros.
La consellera de Recerca i Universitats, Núria Montserrat, ha subratllat el fet que “la proposta és fruit d’un acord molt ampli entre el Govern i el sistema universitari català, i respon a una demanda històrica de la comunitat educativa i de la societat” i ha afegit que “amb la reducció i homogeneïtzació dels preus, s’eliminen barreres econòmiques i s’avança cap a una universitat pública més justa, on l’origen socioeconòmic no condicioni les oportunitats de formació superior.”
Un cop acordada la proposta per la Junta del Consell Interuniversitari de Catalunya, el Departament de Recerca i Universitats portarà a aprovació del Govern el decret de preus públics universitaris amb les noves rebaixes. El passat mes de setembre la consellera ja va avançar, en seu parlamentària, que s’aplicarien aquestes mesures per millorar les condicions d’accés dels estudiants amb situacions socioeconòmiques més desfavorables a la universitat, continuant així amb la política de reducció de preus iniciada fa uns anys per garantir el paper d’ascensor social que ha de complir la universitat pública. En aquest sentit, la consellera ha recalcat que aquesta mesura suposa un pas decisiu per garantir que l’accés a la universitat pública sigui més assequible i equitatiu per a tothom. “A més de tenir un impacte positiu directe en les famílies, també reforça el paper de la universitat com a motor d’equitat i de cohesió social”, ha afirmat.
Amb aquest acord pels preus públics a la universitat es dona, a més, compliment al mandat del Parlament de Catalunya de fa tres anys, quan va aprovar una llei que modificava la Llei d’Universitats de Catalunya (LUC) arran d’una iniciativa legislativa popular (ILP) que demanava la rebaixa de les taxes universitàries.
Altres exempcions o bonificacions
L’acord assolit per al pròxim curs universitari manté les bonificacions d’altres anys, com la que s’aplica als alumnes amb matrícula d’honor o premi extraordinari provinents de Cicles Formatius de Grau Superior (CFGS) o Batxillerat perquè tinguin dret a l’exempció total dels preus de tots els crèdits dels quals es matriculin per primera vegada durant el primer curs dels seus estudis universitaris. Es manté igualment la supressió del recàrrec per a segones i successives titulacions així com la gratuïtat del preu de matrícula en determinats casos de víctimes de violència masclista dins, però també fora, de l’àmbit de la parella a través d’una convocatòria específica d’ajuts de l’Agència de Gestió d’Ajuts Universitaris i de Recerca (AGAUR) que compta amb el suport del Departament d’Igualtat i Feminisme.
Beques Equitat
Continuen actives les beques Equitat, que permeten una rebaixa dels preus públics universitaris dels estudis de grau d’entre el 80% i el 70% en funció del tram de renda, i del 25% i 20% en el cas dels màsters habilitants per als estudiants de famílies en situacions econòmiques més vulnerables.
En el cas de beneficiar-se de les beques Equitat, el preu per crèdit a les universitats públiques és el següent: 3,54 euros pel tram 1 i 5,31 euros pel tram 2 en graus universitaris, i 13,27 euros pel tram 1 i 14,15 euros pel tram 2 en màsters universitaris que habiliten per exercir una professió regulada.
A banda dels preus per crèdit de les universitats públiques catalanes, la proposta de decret també fixa els de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC), que en el cas dels màsters no habilitants també es rebaixen un 30%.
