13/06/2023
L’art com a eina d’innovació i transformació social centra unes jornades a la URV
És la quarta edició de les Jornades del Màster en Innovació en la Intervenció Social i Educativa
És la quarta edició de les Jornades del Màster en Innovació en la Intervenció Social i Educativa
L’art està estretament relacionat amb la cultura i amb la naturalesa humana. S’expressa en un llenguatge universal i apel·la als sentits, a les emocions i a la facultat de pensar. Connecta amb el simbòlic i amb el subjectiu, des d’un procés de transformació intern que capacita a les persones per a analitzar la seva pròpia realitat. D’aquí que les diferents formes de representació artística corresponen a la necessitat que tenen les persones d’expressar-se.
En el camp de l’acció social cada vegada està més present la idea que l’art és un dels principals camins cap a la innovació social i educativa. A més, és una opció interessant per a construir propostes d’intervenció creatives que visibilitzin les necessitats i expectatives de col·lectius que viuen en situació d’exclusió o que requereixen un acompanyament social i/o educatiu. També per a facilitar processos de desenvolupament personal, grupal o comunitari, per la qual cosa es presenta com una eina d’innovació i transformació social i com un nou paradigma on la creativitat és un factor d’inclusió social i de desenvolupament comunitari.
En aquest context, la IV Jornada d’Innovació en la Intervenció Social i Educativa, que es va dur a terme el 9 de juny en línia, va tenir com a objectiu analitzar el paper que juga l’art com a eina d’innovació i transformació social. La conferència inaugural, “L’art i el treball social i educatiu”, a càrrec de Ferran Cortès Esquerre, professor de la Unitat de Formació i Recerca de Treball Social de la Universitat de Barcelona, va contribuir amb elements que van donar pas a un debat molt fructífer entre les persones participants.
Van seguir-lo les presentacions d’alumnes del màster, que, en els seus rols professionals actuals, han participat o participen de projectes i experiències que, a través de l’art, permeten conèixer el potencial de la recerca i la intervenció socioeducativa a l’hora de promoure la inclusió i fomentar el compromís social. Així, vam poder conèixer les experiències desenvolupades en casals cívics de Tarragona i Reus, l’experiència artística relacionada amb la realització d’un mural en una escola de Tarragona, que va unir col·lectius en risc de vulnerabilitat, i la de AcompanyArt en la salut.
La conferència de clausura “Educació social i literatura: viatge emocional i sensorial”, a càrrec de Sara López Marchena i Elena Piñol Blasco, educadores socials i sòcies de la Cooperativa Cuentropía, SCCL., va posar el fermall a una interessant i innovadora jornada.