23/05/2024

L’Aula de Teatre de la URV presenta L’Astrònom a la Biennal de Teatre Universitari de la Xarxa Vives

19 actors i actrius porten a l'escenari els pensaments del savi grec Thales de Milet que va osculpir l'escultor Lluís M. Saumells i que cobra vida en l'obra experimental de Joan Rioné

La Universitat Politècnica de Catalunya ha acollit la 3a edició de la Biennal de Teatre Universitari de la Xarxa Vives, una mostra gratuïta i oberta al públic, que ha permès als espectadors gaudir d’una mostra interuniversitària itinerant i oberta al públic aquests 22 i 23 de maig. L’Aula de Teatre de la URV hi ha representat l’obra experimental L’Astrònom, de creació col·lectiva, dirigida per Joan Rioné i interpretada per vint actors i actrius de la comunitat de la Universitat Rovira i Virgili.

Ha estat una de les setze representacions de les deu universitats participants en aquesta marató d’actuacions de no més de 50 minuts. L’Astrònom s’inspira en l’escultura realitzada per Lluís M. Saumells, que fa referència al savi grec Thales de Milet i que es pot veure als Jardins de la Reconciliació de Tarragona. El personatge està representat dempeus, mirant al cel, amb el cos esvelt i allargat, profundament encuriosit sota el firmament. De dia veu passar els núvols, de nit contempla l’estrany sostre d’una Tarragona sense cel.

Thales de Milet, que va viure entre el 635 aC i el 545 aC, exercia d’astrònom a la manera precientífica, utilitzant els seus ulls per observar el firmament i entendre les lleis que el regeixen sense l’ús d’aparells. Per això, a través d’un procés creatiu col·lectiu dirigit per Joan Rioné, els membres de l’Aula de Teatre proposen una aproximació crítica i irònica a l’observació d’aquest cel inexistent a Tarragona a causa de la contaminació atmosfèrica.

Monument a Thales, escultura de Lluís M. Saumells als Jardins de la Reconciliació de Tarragona. FOTO: Museu d’Art Modern de Tarragona.

De fet, l’espectacle de teatre experimental gira entorn a les conclusions del document «Diagnosi transdisciplinar crítica sobre la petroquímica al Camp de Tarragona» que es va presentar la primavera del 2023. En el procés creatiu els integrants de l’Aula de Teatre van comptar a més amb la professora de Dret Ambiental de la URV, Aitana de la Varga.

A partir d’aquí, van crear “improvisacions sobre la petroquímica, sense cap judici de valor, perquè molts dels alumnes de l’Aula són de fora de Tarragona i no s’havien plantejat res sobre l’existència de la petroquímica”, explica Joan Rioné. L’Astrònom és, doncs, un espectacle de text, però molt gestual i visual, en què els actors i actrius es mouen i es transformen en les diferents escenes.

L’obra ja es va presentar a la Mostra de Teatre Jove de Tarragona, amb la realització tècnica d’Alex Manríquez. L’Aula de Teatre de la URV és dirigida per Joan Pascual.