16/11/2023

El bioquímic Joan Oró i l’origen de la vida centren la inauguració del curs de la Facultat de Química

El curs arrenca amb la consideració de la URV com la millor universitat del país per cursar el grau de Química, segons el rànking de Xangai, i la millor per cursar els graus de Química i Bioquímica i Biologia Molecular segons l’U-rànquing

Joan Anton Català, químic, divulgador científic i comissari de l’Any Joan Oró, ha estat l’encarregat de pronunciar la lliçó inaugural del curs 2023-24 de la Facultat de Química amb el títol “Joan Oró i l’origen de la vida”, que s’ha fet aquest dimarts 15 de novembre. Català ha presentat la figura de l’eminent científic que va ser Joan Oró, català que va desenvolupar la seva carrera científica als Estats Units, on va treballar a la Universitat de Houston i va col·laborar amb la NASA.

Joan Anton Català, Químic, divulgador científic i comissari de l’Any Joan Oró, impartint la lliçó inaugural.

El comissari de l’Any Joan Oró va explicar la contribució importantíssima que Oró va fer a la producció abiòtica de l’adenina, un dels blocs fonamentals de les molècules que tenim els éssers vius. Aquestes rellevants contribucions li van permetre, entre altres fites, ser un dels científics escollits per la NASA per analitzar les roques de la Lluna, o conèixer de primera mà els resultats de la missió Viking a Mart, entre les quals va qüestionar que s’hi hagués trobat vida, com suggeria un dels experiments realitzats. Oró no va tornar a Catalunya fins a la seva jubilació, i el seu llegat el conserva la Fundació Joan Oró.

L’acte ha comptat amb la presència de Maria Mas Chacón, directora gerent de l’Associació Empresarial Química de Tarragona, que ha pronunciat unes paraules.

Maria Mas, el rector de la URV adreçant-se als presents, el degà de la Facultat de Química i el conferenciant.

Reconeixement als estudiants i al personal de la Facultat

D’altra banda, durant el decurs de l’acte, s’han lliurat els reconeixements i obsequis als i les estudiants amb millor nota d’accés als diferents graus de la Facultat en el curs 2023-2024. Roger Arroyo Crespo, del grau en Bioquímica i Biologia Molecular, Adai Niubó Garcia, del grau en Química, Laia Subirats Valls, del grau en Química en anglès i Dana Giralt Prades, del doble grau en Biotecnologia i Bioquímica i Biologia Molecular s’han fet mereixedors d’aquests reconeixements. Els premis han estat lliurats pel degà de la Facultat de Química, Joan J. Carvajal, i pel rector de la URV, Josep Pallarès, que ha presidit l’acte.

Els alumnes de nou ingrés dels quatre graus que imparteix la Facultat de Química amb el reconeixement rebut per haver obtingut la millor nota d’accés a l’actual curs acadèmic.

Marta Romero Ribas i Natalia Rodríguez, del grau en Química, i Laura Solé Domènech i Nerea Iragorri Molinero, del grau en Química en anglès, han rebut ex aequo el premi que la Societat Catalana de Química (SCQ) atorga als estudiants amb millors qualificacions al Treball de Fi de Grau de Química del curs 2022-2023. Els premis els han rebut de mans de Gregori Ujaque, president de la SCQ.

Les quatre estudiants dels graus de Química i de Química en anglès que van obtenir les millors qualificacions en els seus TFG del curs 2022-2023.

Finalment, el premi de la Sociedad Española de Bioquímica y Biología Molecular (SEBBM) als estudiants amb millors qualificacions al Treball de Fi de Grau de Bioquímica i Bioquímica Molecular del curs 2022-2023 ha estat per Juan Manuel Jiménez Aguilar, mentre que el premi pel doble grau en Biotecnologia i Bioquímica i Biologia Molecular ha estat concedit a Sofía Blasco Sebastián. Els reconeixements van ser lliurats per Sara Garcia, vocal de consols joves, educació secundària i universitat de la junta directiva de la SEBBM.

Els estudiants Sofía Blasco i Juan Manuel Jiménez rebent el reconeixement  als TFG dels seus respectius graus amb millor nota del curs 2022-2023.

Com cada any, la Facultat ha fet un reconeixement al personal de la Facultat amb 25 anys de dedicació al centre, en aquest cas a Joan Ferré Baldrich, professor del departament de Química Analítica i Química Orgànica.

Joan Ferré rebent el reconeixement com a personal de la Facultat de Química amb 25 anys de dedicació al centre.
Vermut, dinar i gimcana

Les celebracions per la diada de Sant Albert van continuar amb altres actes a l’aire lliure, en un dia radiant, organitzats conjuntament amb alumnes grau en Química en català i anglès matriculats a l’assignatura de Ciutadania. La festa va començar amb un vermut electrònic amb un DJ amenitzant l’ambient, i a continuació un gran dinar amb amanida i paella per a 180 persones. Hi van assistir estudiants de tots els cursos dels graus de la facultat, així com matriculats en màsters i doctorats, personal d’administració i serveis i també professors de tots els departaments de la facultat.

Paella popular per Sant Albert Magne a la Facultat de Química.

Sobre les 16:30 h va començar la gimcana organitzada per alumnes. Aquesta va constar de diverses proves d’habilitat i coneixements sobre Química, com l’enràs a cegues amb provetes, un Kahoot amb preguntes relacionades amb totes les branques químiques, una cerca d’imatges en un pòster caòtic i un joc basat en el conegut Twister. S’hi va apuntar un gran nombre d’estudiants de grau, màster i doctorat que van donar-ho tot per endur-se la Copa Sant Albert. Es van fer diferents equips, un per cada àrea de la Química representada a la facultat. Tot plegat molt divertit i amb participació de gran part dels presents. En acabar la gimcana, es va endur la Copa Sant Albert, en la seva 2a edició, i per segon any consecutiu, l’àrea de Química Analítica, que retindrà el guardó fins el proper Sant Albert.

La celebració es va donar per tancada cap a les 18:30 h del vespre.

Els guanyadors de la Copa Sant Albert 2023.

Més imatges