Notes de premsa 01/12/2025
La URV té disponible un curs per al personal de les universitats que atenen estudiants amb sordesa
Ofereix pautes pedagògiques, eines i casos pràctics per salvar barreres en el context educatiu

Ofereix pautes pedagògiques, eines i casos pràctics per salvar barreres en el context educatiu
La sordesa no implica tenir dificultats d’aprenentatge, però cal tenir en compte quins elements poden actuar com a barrera en el context educatiu per a les persones que tenen aquesta condició. Per exemple a l’hora de prendre apunts, les persones amb sordesa necessiten mirar en tot moment la persona que parla per llegir-li els llavis o bé mirar la pantalla si estan visualitzant un vídeo amb subtítols o amb un intèrpret de llengua de signes.
Perquè aquestes persones puguin desenvolupar-se en igualtat d’oportunitats que la resta de l’alumnat durant la seva etapa a la Universitat, l’Associació Catalana de Famílies i Persones amb Sordesa (ACAPPS) i el Servei de Recursos Educatius (SREd) de la Universitat Rovira i Virgili (URV) han col·laborat en el disseny del curs “Atenció a l’alumnat amb sordesa a la universitat”. Aquesta formació de deu hores de dedicació ja és oberta al campus virtual i està disponible per a les universitats que vulguin oferir-la.
El curs s’adreça al professorat i al personal tècnic, de gestió i d’administració i serveis de les universitats perquè puguin empatitzar amb les necessitats de suport educatiu de l’alumnat amb sordesa. La formació els permet conèixer què és i quins tipus de sordesa hi ha, tenir a mà recursos tecnològics i activitats que poden utilitzar, i aplicar pautes senzilles a les classes i a l’aula virtual perquè siguin accessibles.
Cocreat amb estudiantat i personal docent i tècnic
S’ha dissenyat en un procés de cocreació en què hi han participat catorze estudiants amb sordesa i 33 persones del col·lectiu docent i personal tècnic dels serveis d’atenció a les diversitats de les universitats catalanes i personal especialitzat en atenció a les persones amb sordesa a l’hora de testar-lo. La primera edició per al personal de la URV està disponible al campus virtual fins al 15 de gener, i s’hi han inscrit vint membres del personal docent i investigador (PDI) i catorze del personal tècnic, de gestió i d’administració i serveis (PTGAS). Al segon quadrimestre s’obrirà una nova edició per al PTGAS i el PDI.
Les universitats que vulguin oferir-lo al seu personal, poden disposar-ne contactant amb el Servei de Recursos Educatius de la URV i importar-lo fàcilment, especialment si utilitzen Moodle com a campus virtual. El temari del curs inclou una revisió crítica d’estereotips mitjançant activitats interactives; la comprensió dels perfils comunicatius de l’estudiantat; pautes pedagògiques inclusives a la docència; eines digitals per crear materials accessibles; casos pràctics resolts i l’utilització de tecnologies de suport com ara sistemes de FM per a audífons i implants, bucles magnètics i subtitulació.
Tecnologies de suport per a estudiants
De fet, la URV ja ha començat a oferir tecnologies de suport a la comunitat universitària amb sordesa o discapacitat auditiva, sobretot estudiants, per poder seguir les classes. El curs 2024-25 es va provar un sistema de bucle magnètic per amplificar el so, de manera que el professorat pot utilitzar un micròfon emissor i l’estudiant amb audiòfon o implant coclear rep molt millor el so. També es va provar un estetoscopi digital, necessari als ensenyaments de salut.
El llançament del curs “Atenció a l’alumnat amb sordesa a la universitat” ha estat possible gràcies al conveni de col·laboració entre la URV a través del Servei de Recursos Educatius i l’ACAPPS. El primer ha aportat l’experiència en el disseny i desenvolupament de formació mitjançant les eines digitals i el Campus Virtual, i la segona ha aportat el coneixement tècnic especialitzat com a entitat de referència en l’atenció a les famílies i persones amb sordesa que es comuniquen oralment. Fruit d’aquesta col·laboració, ja s’està treballant en un pilot per a l’avaluació de l’accessibilitat comunicativa a la Facultat de Química.
