22/07/2026
Investigadors de la URV han participat en la reforma del conjunt residencial d’Hifrensa, de l’arquitecte Antonio Bonet Castellana
L’Ajuntament de Vandellòs i l’Hospitalet de l’Infant ha completat la rehabilitació d’una part dels equipaments públics del complex, construït per als treballadors de la central nuclear i que és Bé Cultural d’Interès Nacional

L’Ajuntament de Vandellòs i l’Hospitalet de l’Infant ha completat la rehabilitació d’una part dels equipaments públics del complex, construït per als treballadors de la central nuclear i que és Bé Cultural d’Interès Nacional
L’Ajuntament de Vandellòs i l’Hospitalet de l’Infant ha enllestit les obres de rehabilitació del pavelló i de l’Escola Aster del poblat Hifrensa, conjunt residencial construït el 1975 a l’Hospitalet de l’Infant per als treballadors de la central nuclear de Vandellòs I seguint el disseny de l’arquitecte Antonio Bonet Castellana (Barcelona, 1913-1989), declarat Bé Cultural d’Interès Nacional (BCIN) en la categoria de Conjunt Històric i exemple destacat de l’arquitectura racionalista a Catalunya. La redacció del projecte ha anat a càrrec dels investigadors de la Universitat Rovira i Virgili Juan Fernando Ródenas i José Ramón Domingo, del grup de recerca PATI de l’Escola Tècnica Superior d’Arquitectura.
Es dona la circumstància que Ródenas, expert en l’obra d’Antonio Bonet, va néixer al Poblat Hifrensa, ja que el seu pare va treballar a la central, i encara hi viu. Ródenas, que ja va dedicar la tesi doctoral a Bonet Castellana i que ha continuat fent recerca al voltant de l’arquitecte racionalista, va participar l’any passat, juntament amb altres investigadors de la URV, en l’exposició sobre la vida i l’obra de l’arquitecte que encara es pot veure a l’hotel Cala Vinya de Salou, dissenyat pel mateix arquitecte i amb una reforma recent que també va comptar amb l’assessorament de Ródenas.
La rehabilitació completada forma part del projecte “Hifrensa Viva, energia per descobrir. L’última colònia industrial de Catalunya”, i compta amb un finançament íntegre de 1.319.143 euros procedents dels fons europeus Next Generation, a través del Ministeri d’Indústria i Turisme, dins el Programa de Millora de la Competitivitat i de Dinamització del Patrimoni Històric amb ús turístic.
Amb motiu de la finalització dels treballs, aquest dimecres 22 de juliol s’ha fet una visita institucional a les obres de rehabilitació del Poblat Hifrensa, amb els comentaris de Juan Fernando Ródenas com a autor del projecte i José Ramón Domingo com a cap de les obres, i encapçalada per l’alcaldessa de Vandellòs i l’Hospitalet de l’Infant, Assumpció Castellví, i el rector de la URV, Josep Pallarès. Ródenas ha reivindicat “la vigència de la manera de fer de Bonet, sobretot quant a sostenibilitat i adaptació a l’entorn” i n’ha ressaltat la rellevància: “El conjunt no té 500 anys i no és religiós, va ser destinat als obrers, però té un gran valor patrimonial que cal preservar i difondre”, ha afirmat l’investigador de la URV.
Posada en valor per a usos culturals i turístics
Concretament, les obres, que van començar l’abril de l’any passat i han finalitzat aquest mes de juliol, han consistit en l’adequació a l’ús i la restauració dels valors patrimonials de parts del pavelló del complex i de l’Escola Àster. Per exemple, a l’escola s’han reparat cobertes, s’ha rehabilitat l’estructura de formigó vist, s’han eliminat annexos aliens al projecte original i s’han recuperat horts didàctics.

Pel que fa al pavelló, s’han rehabilitat les fusteries originals, s’ha reparat el formigó vist, s’han reformat i reubicat elements afegits en intervencions anteriors i s’ha adequat l’espai interior a la normativa vigent de seguretat en cas d’incendis i evacuació.
Les obres, que han afectat una superfície construïda de 2.177,75 m², tenien com a objectiu principal la preservació del patrimoni arquitectònic dissenyat per Antonio Bonet, així com posar-lo en valor per a usos culturals i turístics. De fet, actualment dins el conjunt es pot visitar el Petit Museu Antonio Bonet, creat el 2018 a partir d’un projecte de transferència de coneixement de la Fundació URV, amb el mateix Ródenas, Carlos Gonzalvo i Gillermo Zuaznabar, que tenia com a objectiu reivindicar la figura de Bonet i fer-ne pedagogia. Es van recuperar dos mòduls de l’escola del poblat, una aula per a un espai expositiu dedicat a Bonet i l’altra restaurada retornant-li l’estat original.
“Amb aquesta rehabilitació hem contribuït a mantenir i posar en valor el llegat d’Antonio Bonet Castellana, un patrimoni arquitectònic excepcional que forma part de la identitat de l’Hospitalet de l’Infant”, ha afirmat l’alcaldessa, Assumpció Castellví. “Volem que aquest conjunt continuï sent un espai viu, útil per a la ciutadania i, alhora, activar-lo com a recurs per al desenvolupament turístic, educatiu i econòmic del territori”, ha afegit.
Per la seva banda, el rector, Josep Pallarès, ha mostrat la satisfacció pel projecte ja que és un exemple, tal i com ha assegurat, de la transferència a la societat de la recerca i l’expertesa del personal investigador de la URV, i ha subratllat la importància de preservar, posar en valor i difondre l’obra d’un dels arquitectes de referència a la demarcació de Tarragona.
Un exemple únic de l’arquitecte racionalista Antonio Bonet Castellana
El poblat Hifrensa és un conjunt residencial ubicat entre la línia fèrria de Barcelona i Tortosa i la primera línia de la costa. La singularitat del poblat prové del seu origen perquè va ser construït amb capital de l’empresa Hifrensa (Hispano Francesa de Energia Nuclear SA) amb la finalitat d’allotjar els treballadors de la central nuclear de Vandellòs-I. Des que la central va tancar el 1989, els espais comuns són de titularitat municipal i els habitatges es van destinar al mercat lliure.
El conjunt, que comptava amb escola, biblioteca, club social, residència per als empleats solters, una zona esportiva i les dotacions necessàries per abastir uns 280 habitatges, és un exemple únic a l’estat de l’obra de l’arquitecte racionalista Antonio Bonet Castellana, que li va donar una concepció modular i integrada al paisatge.

Per part de l’ajuntament també han participat en la visita la regidora de Cultura i Patrimoni, M. Elidia López; la regidora d’Esports, Yolanda Marqués, i l’arquitecte municipal, Sergi Xancó, mentre que per part de la URV també hi havia Roger Miralles, director de l’Escola Tècnica Superior d’Arquitectura, i Xavier Ruiz, de la Fundació URV, a més d’estudiants del grau en Arquitectura. També han assistit a la visita el cap dels Serveis Territorials d’Urbanisme de Tarragona, Francesc Santacana, i Jordi Segura, vocal de Tarragona de l’AADIPA (Agrupació d’Arquitectes per a la Defensa i la Intervenció en el Patrimoni Arquitectònic), així com la filla de l’arquitecte Antonio Bonet Castellana, Victòria Bonet.
Més notícies de: Fundació URV
