13/09/2024

Dissenyen estratègies per tractar les noves diversitats als centres gerontològics

La tesi doctoral de Javier Mesas analitza les possibles actituds discriminatòries per raons de religió, ètnia i orientació sexual de les generacions que s’apropen a la tercera edat i planteja un pla d’intervenció

Són prou tolerants les generacions més properes a la possibilitat d’acudir a centres gerontològics, tenint en compte la nova realitat d’una societat cada vegada més diversa i que s’anirà reflectint en els geriàtrics? Aquesta pregunta és l’eix principal de la tesi doctoral realitzada per Javier Mesas Fernández. Sota el títol “Actitudes hacia la diversidad y nuevas estrategias de gestión en los centros gerontológicos del siglo XXI”, el nou doctor en Salut, Psicologia i Psiquiatria per la Universitat Rovira i Virgili analitza, a través de variables psicològiques personals, l’actitud cap a la diversitat en futures generacions que puguin assistir a centres gerontològics.

Partint d’aquí, Javier Mesas va proposar-se examinar les actituds de tolerància i discriminació per raó de religió, etnicitat i diversitat afectivosexual i comprovar la necessitat d’implantació d’un pla d’intervenció pensat per als centres gerontològics, per portar-lo a terme d’entrada en els gestionats per Mimara Residencial SLU, grup del qual és director tècnic.

L’estudi es va realitzar mitjançant dues tècniques: la revisió sistemàtica i la tècnica de recollida d’informació. Després de revisar la literatura i els projectes existents en relació amb la diversitat i estudiar els instruments que l’avaluen, es van dur a terme qüestionaris a una mostra del públic objectiu, persones entre 45 i 65 anys, que són les que formen part de les generacions més pròximes amb possibilitat d’acudir a centres gerontològics, per comprovar les seves actituds davant la diversitat.

Conclusions i pla d’intervenció

Després d’un exhaustiu estudi, Javier Mesas va detectar una falta de capacitació per part dels professionals entorn la diversitat. A més, va trobar una diferència basada en el gènere dels participants: els resultats suggereixen nivells més alts d’intolerància cap a la diversitat per part dels homes que de les dones. Respecte a les correlacions, es va establir que a major homofòbia també existeix major racisme, i quant a religió es va observar que a major comportament negatiu cap a les persones homosexuals hi havia una major acceptació de l’actitud cap a la religió.

Javier Mesas va concloure que es considera essencial el Model d’Atenció Centrat en la Persona (MACP) com a model de gestió en els centres gerontològics, centrant-se en la persona i les seves necessitats. Tot plegat treballant el concepte de diversitat des de la interseccionalitat, és a dir, entenent que cada persona està construïda per diferents realitats, per millorar l’atenció i la qualitat de vida dels usuaris. A més, assenyala la importància que els centres gerontològics abordin la diversitat tant des de la intervenció com en la prevenció i la formació.

Aprenentatge valuós

“Ha estat un procés molt interessat, en el qual he pogut connectar la visió investigadora amb la visió empresarial i l’acadèmica, tot plegat perquè el projecte tingui una rellevància en els centres gerontològics i millorar així la qualitat de vida de la gent gran”, manifesta Javier Mesas, que també ha volgut agrair el suport del seu director de tesi Jordi Tous i la codirectora Ivette Margarita Espinoza. A més, el doctor expressa que “en conjunt, és una gran ajuda en l’àmbit personal i laboral, per continuar treballant la diversitat als centres i seguir vinculat al món de la docència i la investigació”.

Javier Mesas Fernández, graduat en Treball Social per la Universitat Pública de Navarra, ha cursat el Màster en Gerontologia i Direcció i Gestió de Centres Gerontològics a la Universitat Pablo de Olavide de Sevilla, i el Màster en Formació del Professorat d’Educació Secundària Obligatòria, Batxillerat, Formació Professional i Ensenyament d’Idiomes a la Universitat Internacional de València. Actualment és director tècnic de residències del Grupo Mimara, és docent universitari i forma part del Grup de Recerca en Educació Intercultural, Identitats Culturals, Ciutadania i Gènere (GREDI) de la UB i URV i, des d’aquest 2024, és doctor en Salut, Psicologia i Psiquiatria per la URV.

Subscriu-te als butlletins de la URV